@Article{, title={The Image of the man in the series "The Cart and the Rain" by the storyteller (Badia Amin) صورة الرجل في مجموعة (العربة والمطر) للقاصة (بديعة أمين)}, author={Zainab Abd – Alredha Ali م.د. زينب عبدالرضا علي}, journal={journal of Islamic science college مجلة كلية العلوم الاسلامية}, volume={}, number={69}, pages={497-536}, year={2022}, abstract={Abstract:The research aims to monitor the image of the man in the group (The Cart and the Rain) by the storyteller (Badiaa Amin); With the aim of highlighting an aspect of feminist writing, especially with regard to the relationship of women to men, and determining the form adopted by the storyteller in drawing the features of men.The research used the descriptive-analytical method in the space of its textual formation, which aims to stand on the text and deconstruct its narrative significance. To provide a comprehensive picture of it.Three images of the man appeared in the group's stories, represented by (the authoritarian, the negative, and the positive), and the image of the authoritarian man topped the story's texts in a remarkable way. Those images, and the presence of the hostile place clearly in many of the group’s stories, as well as the story’s attention to spatial transformations and its impact on the souls of its characters, and its reliance on the technique of retrieval more than anticipation, especially the painful retrieval in drawing these images.

يرمي البحث إِلى رصد صورة الرجل في مجموعة (العربة والمطر) للقاصة (بديعة أمين)؛ بهدف إبراز جانب من الكتابة النسوية، ولاسِيَّمَا ما يتعلق بعلاقة المرأة بالرجل، وتحديد الشكل الذي اعتمدته القاصة في رسم ملامح الرجل.استعان البحث في فضاء تشكله النصيّ بالمنهج الوصفي التحليلي، الذي يعمد إِلى الوقوف على النصّ، وتفكيك دلالته السردية؛ لتقديم صورة شاملة عنه.لقد برزت ثلاث صور للرجل في قصص المجموعة تمثلت بـ(المتسلط، والسلبي، والايجابي)، وقد تصدرت صورة الرجل المتسلط نصوص القاصة بنحو لافت، وقد اعتمدت القاصة في رسم تلك الصور على عددٍ من التقنيات، وقد تبيّن لنا غلبة الحوار الخارجي على الداخلي في تقديم تلك الصور، وحضور المكان المعادي حضورًا واضحًا في العديد من قصص المجموعة، إِلى جانب عناية القاصة بالتحولات المكانية وأثرها في نفوس شخصياتها، واعتمادها على تقنية الاسترجاع أكثر من الاستباق، ولاسِيَّمَا الاسترجاع المؤلمُ في رسم تلك الصور.} }