TY - JOUR ID - TI - The Qur'anic rule and the rules of objective interpretation القاعدة القرآنية وقواعد التفسير الموضوعيّ AU - Ehsan Gouda Kazem ، Hikmat Obaid Al Khafaji إحسان جودة كاظم ، حكمت عبيد الخفاجي PY - 2022 VL - 14 IS - 55 SP - 1194 EP - 1212 JO - Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية SN - 23043717 23128003 AB - One of the miracles contained in the Book of God Almighty; What contains sentences with few structures and great meanings, it is necessary for the human being to have universal principles to which the particulars are referred to in order to speak with knowledge and justice, then he knows the particulars how they occurred. The words of the Glorified and Exalted be He and its interpretation to the rules and principles by which we protect the verses of revelation from adopting the abhorrent opinion, and with them we counter every deviation from the heavenly principles that the Noble Qur’an came with. Also, the rules of interpretation are like the balance and the law by which the Noble Qur’an is interpreted. The previous studies of objective interpretation did not specifically mention rules for objective interpretation, but rather made each researcher or student of this topic present an introduction in which some general issues that he tries to adhere to in his research. It is necessary to know that research in objectiv interpretation does not differ from research in the subject of interpretation in general, and this was referred to by Mr. Muhammad Baqir al-Sadr, so it is not permissible for a researcher in this science to exceed the general rules of interpretation.

إن من أوجه الإعجاز الذي تضمنه كتاب الله تعالى ؛ ما حوى على جملٍ قليلة المباني، عظيمة المعاني، فلا بدَّ أَن يكون مع الإِنسان أُصول كلية ترد إليها الجزئيات ليتكلم بعلم وعدل ثمَّ يعرف الجزئيات كيف وقعت وإِلَّا فيبقى في كذب وجهل في الجزئيات وجهل وظلم في الكليات فيتولد فساد عظيم، وعليه اننا نحتاج في فهم مراد كلام سبحانه وتعالى و تفسيره إلى القواعد والأصول التي بها نصون آيات التنزيل من الأخذ بالرأي الممقوت، ونصد بها كل انحراف عن المبادئ السماوية التي جاء بها القرآن الكريم، وهذا يُحتّم أن تضع قواعد بها تُيسّر سُبُل التفسير المؤدية إلى مرضاة الله تعالى ورسوله o ؛ وأيضًا أن قواعد التفسير بمنزلة الميزان والقانون الذي به يفسّر القرآن الكريم. إن الدراسات السابقة للتفسير الموضوعي لم تذكر تحديدا قواعد للتفسير الموضوعي إنما جعل كل باحث أو دارس لهذا الموضوع يقدم مقدمة فيها بعض الأمور العامة التي يحاول الالتزام بها في بحثه.ومن الضروري أن نعرف إن البحث في التفسير الموضوعي لا يختلف عن البحث في موضوع التفسير بوجه عام، وهذا أشار اليه السيد محمد باقر الصدر، لذلك لا يجوز للباحث في هذا العلم أن يتجاوز قواعد التفسير العامة. ER -