@Article{, title={الاصلاح الديني في الفكر الاسلامي )دراسة في فهم التعددية الدينية}, author={عمر سعدي عباس}, journal={Journal of Alsalam University مجلة السلام الجامعة}, volume={4}, number={2}, pages={95-117}, year={2021}, abstract={a discussion about theories of interpretation of religious knowledgeand the relationship of Islam to a critical mind and pluralism.Soroush seeks to formulate a project of a new Islamic mindthrough an internal critique of Orthodox religious thought andits closed fences and the dismantling of its theses and axioms thatmay constitute the principles of faith. Not only did he penetrate thejurisprudence system and criticize the clergymen whom he describedas the guardians of the legendary world, but he also worked to questionthe authority of the religious establishment and its relationship to thepolitical field through what he considered a liberal and democraticreading of Islam.However, he believes that religion (or Sharia) can have a centralpolitical function in terms of rationalizing civil society, spreading thespirit of legal discipline, equality and entrenching moral and spiritualvalues, transforming into a civilized value and creating positivereligious thought that works to create reconciliation between thevalues of religion and the values of the mind, so Religion is a servantand life is served.The arti c le aims mainly to reveal the basic foundations andcentral dimensions of his religious reform project in Islam throughthe transition from the authority of the text to the human being as asupreme value and maker of his religious values, from a transcendentconception to a human perception of religion.

تتشكل كتابات سروش أهميتها من كون صاحبها ينمتي الى مخرجات الحوزاتالدينية، حيث تلقى جزءا من تعليمه فيها، كما أن تكوينه الأكاديمي الحديث، جعلهملما بالتحولات الكبرى للمعرفة المعاصرة، لهذا فهو نموذج للمثقف المؤمن والمنفتحعلى الحداثة في الوقت نفسه. ورغم أن أفكاره مرتبطة أساسا بالفكر الشيعي ونظريةولاية الفقيه، إلا أنها يمكن أن تكون مدخلا لإصلاح الفكر الديني في الإسلام عمومانظرا لكون الفكر النقدي لسروش يتناول بنية وثوابت المعرفة الدينية.يعتقد سروش أن أي مشروع تنويري في العالم الإسلامي، يجب أن ينطلق من نقطةأساسية، وهي الوعي بأن الهدف ليس هو تغيير الدين، بل طريقة فهمنا للدين، ليسإعادة بناء الإسلام أو إحياؤه، بل ملاءمة فهمه مع عالم متحرك ودائم التعقيد. يتطلبذلك إحداث قطيعة مع فكر ديني تبسيطي، نرجسي ومنغلق على نفسه من خلال نقاشحول نظريات التفسير للمعارف الدينية وعلاقة الإسلام بالعقل النقدي والتعددية.يسعى سروش إلى صياغة مشروع عقل إسلامي جديد من خلال عملية نقد داخليةللفكر الديني الأرثوذوكسي وسياجاته المغلقة وتفكيك أطروحاته وبديهياته التي قدتشكل مبادئ الإيمان. لم يكتف باختراق المنظومة الفقهية وانتقاد رجال الدين الذينوصفهم بأنهم حرّاس العالم الأسطوري، بل عمل كذلك على مساءلة سلطة المؤسسةالدينية وعلاقتها بالمجال السياسي عبر ما يعتبره قراءة ليبرالية وديموقراطية للإسلام.يهدف المقال أساسا للكشف عن المرتكزات الاساسية والابعاد المركزية في مشروعهالإصلاحي الديني في الإسلام من خلال الانتقال من سلطة النص إلى الإنسان كقيمةعليا وصانع لقيمه الدينية، من تصور متعال إلى تصور إنساني للدين} }