TY - JOUR ID - TI - The rhetorical and educational secrets of the method of omission in the Holy Qur’an (the story of Moses and Joseph, peace be upon them, as a model) الأسرار البلاغية و التربوية لأسلوب الحذف في القرآن الكريم (قصة موسى و يوسف عليهما السلام أنموذجا) AU - Asst. Lect. Adnan Khodhair Mrhish AL-ZLZELI م.م. عدنان خضير مرهش الزلزلي PY - 2022 VL - 34 IS - 8 SP - 235 EP - 253 JO - Nasaq نسق SN - 23120150 AB - There is no doubt that what comes from God is wisdom, as all the verses that have been deleted contain rhetorical and educational secrets that only those who have a long history of knowledge can feel. Our research delves into rhetoric and education and their relationship to the method of Qur’anic deletion. Education by Quranic stories, education by worship. The importance of the research emerged from the novelty of the topic due to the scarcity of studies combining rhetorical and educational secrets, especially from the angle of deletion in the Holy Qur’an. Its importance lies in the fact that it allows the researcher to see the mothers of the Quranic and linguistic books in order to reach a convincing answer to his problem represented in the following question: What are the rhetorical and educational secrets of the method of omission in the Holy Quran? Did it come with the intention of mitigating it, or with the intention of vagueness to the listener, or to stimulate the mind of the listener or recipient? The study showed that the graphic miracle, in addition to the beauty of the image, can be achieved through deletion, that the listener achieves what he wants and achieves the speaker's purpose, so the soul is refined and educationally prepared for the day of punishment and judgment, and thus that soul is straightened to absorb the sermon, advice and wisdom that comes from the influential saying. The conclusions we reached are: that the Noble Qur’an is the first book of rhetoric, reaching the meaning in the shortest term. Linguists require evidence for deletion without ambiguity. The omission is not arbitrary, but rather for the purpose of rhetorical purposes and rhetorical and educational secrets.

مما لا شك ولا ريب فيه أن ما يصدر من الله فهو الحكمة، فجميع الآيات التي وقع بها الحذف سواء الحذف البلاغي أو النحوي تنطوي على أسرار بلاغية وتربوية لا يتحسسها إلا من كان له باع طويل في العلم. وبحثنا هذا يغوص في البلاغة والتربية وعلاقتهما بأسلوب الحذف القرآني فعرفنا أولا التربية لغة واصطلاحا ثم عرضنا مباحث خمسة بالتربية؛ التربية بالقدوة الحسنة، والتربية بالموعظة، والتربية بالقصص القرآني، التربية بالترغيب والترهيب، التربية بالعبادة. انبثقت أهمية البحث من حداثة الموضوع لندرة تزاوج الدراسات بين الأسرار البلاغية والتربوية وبالذات من زاوية الحذف في القرآن الكريم. وتكمن أهميته بانها تسمح للباحث بالاطلاع على أمهات الكتب القرآنية واللغوية لكي يصل إلى إجابة مقنعة عن إشكاليته المتمثلة بالسؤال التالي ماهي الأسرار البلاغية والتربوية لأسلوب الحذف في القرآن الكريم؟ فهل جاءت بقصد التخفيف أو بقصد الإبهام على السامع أو لتحفيز ذهن السامع أو المتلقي؟. أبانت الدراسة أن الإعجاز البياني بالإضافة لجمال الصورة يمكن عن طريق الحذف، أن يحصل السامع مراده ويتحقق للمتكلم غرضه، فتهذب النفس وتعدها تربوياً ليوم الجزاء والحساب وبذلك تستقيم تلك النفس لاستيعابها الموعظة والنصيحة والحكمة المتأتية من القول المؤثر. والنتائج التي توصلنا إليها هي: أن القرآن الكريم كتاب البلاغة الأول، يصل إلى المعنى بأقصر لفظ. أن علماء اللغة يشترطون في الحذف دليلاً يدل عليه دون التباس. إن الحذف لا يكون اعتباطاً، وإنما لغرض من الأغراض البلاغية والأسرار البيانية والتربوية. ER -