TY - JOUR ID - TI - The Hinted movements in the Quranic expression التباين الدلالي للحركات الإيمائية في التعبير القرآني AU - Khalid.K.Abbas خالد خضير عباس AU - Hoda Sabah Tharb هدى صباح ذرب PY - 2022 VL - 12 IS - 3 SP - 685 EP - 708 JO - Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية SN - 22272895 23130059 AB - Communicative body movements (gestures) are of great importance in human communication and in creating a deep impact on others, hence the idea of the title, so we took upon ourselves the study of the semantic variation arising from gestural movements, and because the topic is broad, we paved the way for it by introducing gestural movements in general, then we limited ourselves to the context The Qur’anic, and the nature of the research necessitated the treatment of the subject in three sections related to the movements (head, eye and hand).In the first topic, we talked about (the head area) and its gestural movements, and it was divided according to its connotations into two parts: the first section dealt with the movement of (mockery with symptoms), and the second section studied the movement of the head that leads to the connotation of (humiliation, fear and surrender).Then comes the second topic (the eye), in which we talked about the eye and its linguistic significance, then we went back to its gestural movements. The topic was divided into three demands according to the evidence achieved. The first requirement was about the realization of the significance of (fear) in the movement of the eye, and the second requirement was about the significance of (humiliation and refraction). The third requirement is a study of the significance of (sarcasm).As for the third topic, it was about (the hand), we paved the way for it by talking about the hand and its linguistic connotations and then gesturalism. The topic was divided into three sections, the first section was about realizing the connotation of (regret), and the second was about the connotations of (miserliness and generosity.

لحركات الجسد التواصلية ( الايماءات ) أهميـة كبيرة فـي التواصل البشري وفي إيجاد تأثير عميق في الآخرين, ومن هنا جاءت فكرة العنوان, فأخذنا على عاتقنا دراسة التباين الدلالي الناشئ من الحركات الإيمائية, ولأن الموضوع واسع مهدنا له بالتعريف بالحركات الايمائية بشكل عام , ثم اقتصرنا على السياق القرآني, وقد اقتضت طبيعة البحث معالجة الموضوع بثلاثة مباحث تتعلق بحركات ( الرأس والعين واليد ).في المبحث الأول تكلمنا عن ( منطقة الرأس) وحركاته الايمائية , وقد قُسّم بحسب دلالاته على قسمين: القسم الأول درس تناول حركة (الاستهزاء مع الاعراض) ,أما القسم الآخر فدَرَسَ حركة الرأس التي تُفضي إلى دلالة ( الذل والخوف والاستسلام)ثم يأتي المبحث الثاني (الـعيـن ) تكلمنا فيه عن العين ودلالتها اللغوية ثم عرجنا إلى حركاتها الايمائية, وقد قُسم المبحث على ثلاثة مطالب بحسب الدلالة المتحققة, المطلب الاول كان عن تحقق دلالة (الخوف ) في حركة العين, والمطلب الثاني عن دلالة (الذل والانكسار ) والمطلب الثالث فدرس دلالة (السخرية).اما المبحث الثالث فكان عن (الــيـد) مهّدنا له بالحديث عن اليد ودلالاتها اللغوية ومن ثم الايمائية وقد قُسم المبحث على ثلاثة أقسام ,القسم الأول عن تحقق دلالة ( الندم), والثاني عن دلالتي (البخل والسخاء), والثالث كان عن تحقق دلالتي (الخوف والاعراض), وتأتي أهمية بحثنا في الإسهام في إثراء المكتبة القرآنية بإطار نظري يتعلق بموضوع الايماءات الحركية في القرآن الكريم, و وضع إطار تصنيفي للحركات الايمائية ومدلولاتها ومدى تأثيرها في الآخرين من خلال القرآن الكريم، لإيصال افكار الناس بطريقة أيسر وعاطفة أكبر.أما سبب اختيارنا لهذا الموضوع فيعود لعدة أسباب منها: التعلق بالقرآن الكريم , واليقين بأن لا توجد مشكلة وظاهرة إلا وقد اشار إليها القرآن الكريم, وكذلك الشغف بمعرفة الجزء النفسي في عملية التواصل بين البشر, فضلاً عن الاهتمام بلغة الجسد بصورة عامة. ER -