@Article{, title={Allegorical artistic depiction in the poetry of Abd al-Razzaq Abd al-Wahed التصوير الفني الإستعاري في شعر عبد الرزاق عبد الواحد}, author={Mehdi Shahrokh مهدي شاهرخ and Alia Abboud Alwan علياء عبود علوان and Mostafa Kamaljoo مصطفي كمالجو}, journal={Kufa Journal of Arts مجلة اداب الكوفة}, volume={ج1}, number={54}, pages={303- 328}, year={2022}, abstract={Poets, both past and present, were interested in the arts of artistic photography in their poetry due to the effective energies in the production of artistic painting. As the previous and modern critics took care of it, they raised its value and showed its merit. Among the most prominent techniques of artistic photography is the art of metaphor; Because it is more realizing the process of claiming that the suspect has entered the suspect’s sex, and is more capable of achieving the desired meaning and expressing feelings, feelings and emotions, when ordinary language is unable to express that. Abd al-Razzaq Abd al-Wahed was one of the most prominent contemporary poets who used this artistic technique to express his love and describe his lover until he created through it his finest artistic images. This article seeks, through the descriptive analytical method, to study the role of allegorical art in drawing the poet's love and the characteristics of his lover. The results of the research indicate that the poet used the metaphor in all its sections, including declarative and macn, original, dependent, and personalized. The poet used this art in depicting his beloved and his suffering in his nostalgia for her. Among the scenes he painted with a metaphor, the beloved’s eyes, lips, hair, her feet, her words and everything related to her merits that dazzled his sight and hearing. His allegorical depiction was a mixture of creativity and imitation. The poet draws some of his images from the literary heritage, due to his influence on the previous ones, but the poet gave them unique aesthetic touches, the most prominent of which is in its modern splendor, which is bright and picturesque

إهتمّ الشعراء قديماً وحديثاً بفنون التصوير الفني في شعرهم نظراً لما فيها من طاقات فاعلة في إنتاج اللوحة الفنية. كما اعتني بها النقاد السابقون والمحدثون، فأعلوا من قيمتها وأظهروا فضلها. ومن أبرز تقنيات التصوير الفني فنّ الاستعارة؛ لأنّها أكثر تحقيقاً لعملية ادّعاء دخول المشبّه في جنس المشبّه‌به، وأكثر قدرة على تحقيق المعنى المطلوب والتعبير عن المشاعر والأحاسيس والانفعالات، حين تعجز اللغة العادية عن التعبير عن ذلك. وقد كان عبدالرزاق عبدالواحد من أبرز الشعراء المعاصرين الذي استخدم هذه التقنية الفنية في التعبير عن حبّه ووصف حبيبته حتي خلق من خلالها أروع صوره الفنية. يسعي هذا المقال من خلال المنهج الوصفي التحليلي أن يدرس دور فن التصوير الاستعاري في رسم حبّ الشاعر وسمات حبيبته. تشير نتائج البحث أنّ الشاعر استخدم الاستعارة بكلّ أقسامها من مصرحة ومكنية، والأصلية والتبعية والمشخصة. وقد استعان الشاعر بهذا الفن في تصوير حبيبته ومعاناته في حنينه إليها ومن ضمن المشاهد التي رسمها بريشة الاستعارة عيون الحبيبة، شفاهها، شعرها، قدّها، كلامها وكلّ ما يتعلق بمحاسنها التي بهرت نظره وسمعه كما يُلاحظ أنّه استخدم التصوير الاستعاري من النوعين المكني والمصرّح سواء كما يتضح أنّ تصويره الاستعاري كان مزيجاً من الإبداع والتقليد يستقي الشاعر بعض صوره من التراث الأدبي وذلك بفعل تأثره بالسابقين إلا أنّ الشاعر أضفي عليها مسحات جمالية فريدة ما أبرزها في اهابها الحديث ناصعة خلابة.} }