TY - JOUR ID - TI - _ The influence of Ghetto in Hebrew Literature. الجيتو وأثره في الأدب العبري AU - Suad.A.Abbass سعاد ابراهيم عباس PY - 2009 VL - IS - 9 SP - 171 EP - 187 JO - Journal of the Center Palestine Studies مجلة مركز الدراسات الفلسطينية SN - 18195571 AB - We can say that the basic characteristic of the Jewish religion is closed, and therefore this form of religion patterns of thinking Alanglaqa as recommended by all the laws of Judaism, so they formed one of the most important features of the psychological profile characterized by the Jewish Zionist throughout the ages. It was not (ghetto) and Walid Al (500) years, ie in the year 1555, but that he was in (the Torah, the Talmud, in the words of the Rabbis, and the prophets, the Jews), as well as the fact that the Jewish nature of the isolated which is characterized by clustering and confinement, for this we see that (ghetto) be imposed by the Jews to live. It was a (ghetto) reservoir storage in which the Jews their thoughts, and beliefs, and rituals of religious culture, and was credited with saving from loss, as the Jews maintained their religion, and Tasbwa him strongly, so he left his mark on all areas of life in the (ghetto), and thus kept the Jews Bmatihm and their entity.

يمكن القول: أن السمة الأساسية للدين اليهودي هو الإنغلاق، وعليه فقد شكل هذا الدين أنماطاً من التفكير الإنغلاقي حسب ما أوصت به جميع الشرائع اليهودية، ولذا ، فقد شكلت أحد أهم الملامح النفسية التي إمتازت بها الشخصية اليهودية الصهيونية على مر العصور. ولم يكن (الجيتو) وليد الـ(500) سنة الأخيرة، أي في العام 1555م، بل أنه كان موجوداً في (التوراة، والتلمود، وفي أقوال الحاخامات، والأنبياء اليهود)، وكذلك كون أن الطبيعة اليهودية المنعزلة التي تتسم بالتكتل والتقوقع، لهذا نرى أن (الجيتو) تكون قبل ان يفرض اليهود العيش فيه.لقد كان (الجيتو) مستودعاً خزن فيه اليهود افكارهم، ومعتقداتهم، وشرائعهم الدينية الموروثة، وكان له الفضل في حفظها من الضياع، إذ تمسك اليهود بدينهم، وتعصبوا له بشدة، حتى انه ترك بصماته على كافة مجالات الحياة في (الجيتو)، وبذلك احتفظ اليهود بذاتيتهم وكيانهم. ER -