TY - JOUR ID - TI - (Verbal and moral intertextuality with the Holy Quran in the poetry of Shams al-Din al-Kofi) التناص اللفظي والمعنوي مع القران الكريم في شعر شمس الدين الكوفي AU - Tariq Khamis Farhan طارق خميس فرحان أ.د. أيمان كمال مصطفى PY - 2023 VL - 57 IS - 3 SP - 350 EP - 364 JO - Journal of The Iraqi University مجلة الجامعة العراقية SN - 18134521 26637502 AB - Abstract:Intertextuality is one of the apparent artistic techniques that give the poem strength and influence. Its concept and theory were formulated in the Western critical arena in the second half of the last century. Its presentation raises the problem of the extent to which the phenomenon was perceived in past ages by poets. Intertextuality means the overlap and mixing between a previous text that the poet heard or read and a poetic text he wanted to compose. The ancient Arab poets circulated intertextuality, and it was recognized by the ancient Arab poet, and was praised by the recipients, especially if the previous text was a Quartic text or a hadith about the Prophet Muhammad, may God bless him and grant him peace, or an evocation of influential religious or historical figures, which is what the researcher did in The current study in order to solve the problem that was raised by Arab critics in the modern era more than it was raised by their foreign counterparts, when they denied the existence of the idea of intertextuality in ancient Arabic poetry, and promised its birth with the definition of its concept in the modern era by Western critics, so the goal was to explore The existence of the phenomenon of intertextuality in ancient Arabic poetry during the late Islamic era, and making sure that the idea was circulating in the mind of the poet and the recipient despite not defining it in a specific framework, and the choice of one of the poets of the Abbasid era (Shams al-Din al-Kufi) who experienced the fall of Baghdad by the Mongol army was One of the most important findings of the research was that the poet and his time constituted a fertile field for investigating the extent to which ancient Arab poets and their recipients knew the idea of intertextuality before it was defined and put into its theoretical framework in the twentieth century

الملخص: التناص هو احد التقنيات الفنية الظاهرة التي تضفي للقصيدة قوة وتاثيراً ، تم وضع مفهومها وصياغة نظريتها في الساحة النقدية الغربية عند النصف الثاني من القرن الماضي ، ليثير طرحها إشكالية مدى ادراك الظاهرة قديماً في عصورٍ خلت من قبل الشعراء . ويعني التناص التداخل والتمازج بين نص سابق سمع به الشاعر او قرأه وبين نصٍ شعريٍ اراد نظمه تداول الشعراء العرب قديماً التناص وكان يدرك عند الشاعر العربي القديم ، ويُطرى عليها من قبل المتلقين ، لاسيما اذا كان النص السابق هو نصاً قرآنياً او حديث عن النبي محمد صلي الله عليه وسلم ، او استحضار لشخصيات دينية او تاريخية مؤثرة ، وهو ما قام به الباحث في الدراسة الحالية من اجل حل الإشكالية التي أُثيرت من قبل النقاد العرب في العصر الحديث اكثر مما أثيرت من نظرائهم الأجانب، عندما انكر هؤلاء وجود فكرة التناص في الشعر العربي القديم، وعد ولادتها مع تعريف مفهومها في العصر الحديث من قبل النقاد الغربيين، فكان الهدف هو استكشاف وجود ظاهرة التناص في الشعر العربي القديم في فترة العصور الإسلامية المتأخرة ، والتأكد من ان الفكرة كانت تدور في ذهن الشاعر والمتلقي بالرغم من عدم تعريفها في اطارٍ محدد، وكان اختيار احد شعراء العصر العباسي ( شمس الدين الكوفي) الذي عاصر سقوط بغداد من قبل جيش المغول وكان من اهم النتائج التي توصل اليها البحث ان الشاعر وزمانه شكلا مجالاً خصباً للتحقيق في مدى معرفة الشعراء العرب القدامى ومتلقيهم لفكرة التناص قبل ان يتم تعريفها ووضعها في اطارها النظري في القرن العشرين. ER -