TY - JOUR ID - TI - The thumb and its implications in the performance of the contemporary Iraqi theatrical actor الابهام ودلالاته في اداء الممثل المسرحي العراقي المعاصر AU - Saad Ali Naji : AssPror Muhammad Abbas Hantoush Prof: أ. م. سعد علي ناجي أ. د. محمد عباس حنتوش PY - 2023 VL - 32 IS - 41 SP - 642 EP - 667 JO - Journal of Nabo مجلة نابو SN - 24114650 AB - Research Summary : Theater has become an intellectual incubator and an aesthetic fountain that draws inspiration from diverse cultures and transmits through it aesthetic discourses that contribute to the advancement of societies due to its wealth of knowledge icons and creative values that seek to remove ambiguity, confusion and misleading the recipient through acting performances in which the significance is fragmented to broadcast aesthetic images and cultural patterns adopted by the performer in international, Arab and Iraqi theater performances. .The first chapter included a problem centered on the following question: (What are the implications of the performance of the enigmatic actor in the performances of the contemporary Iraqi theater). It is to identify (the indications of the performance of the enigmatic actor in the performances of the contemporary Iraqi theater), with defining the limits (temporal 2012-2022) and (the spatial: Iraq | Baghdad) and the limits of (subject: a study of the indications of the performance of the enigmatic actor in the performances of the contemporary Iraqi theater) as well as Procedural definitions of the concepts mentioned in the research title.The theoretical framework consisted of two sections, the first: the vague concept and term, and the semantics of vagueness in contemporary aesthetic thought and the images of vague performance manifestations. The indicators of the theoretical framework were identified, and as for previous studies, the researcher did not find a previous study related to the title of the current research. The third chapter included the research procedures, and the research community was identified, which consisted of (ten) theatrical performances, and the research sample was determined according to the intentional method represented by the play (Yes Godot). Fourth, the results and conclusions were nominated, and finally the list of sources was determined

ملخص البحث : بات المسرح حاضنةً فكريةً وينبوع جمالي يستلهم الثقافات المتنوعة ويبث من خلالها خطابات جمالية تساهم في ارتقاء المجتمعات لما يكتنزه من ايقونات معرفية وقيم ابداعية تسعى لازاحة الابهام والتشويش والتضليل عن المتلقي باداءات تمثيلية تتشظى فيها الدلالة لتبث صوراً جمالية وانساق ثقافية يعتمدها المؤدي في عروض المسرح العالمي والعربي والعراقي. ضم الفصل الاول مشكلة تمحورت بالتساؤل التالي: (الابهام ودلالاته في اداء الممثل المسرحي العراقي المعاصر).كما عُزيت اهمية البحث بتبني دراسة (دلالات اداء الممثل المبهم) بوصفها ضاهرة ادائية غامضة تتجسد بالتشويش وسوء الفهم للاداء الجسدي والحركي والصوتي ، وتم تحديد هدف البحث وهو التعرف على (دلالات اداء الممثل المبهم في عروض المسرح العراقي المعاصر) ، مع تحديد الحد (الزماني : 2012 -2022) و(المكاني : العراق | بغداد) وحدود (الموضوع : دراسة دلالات اداء الممثل المبهم في عروض المسرح العراقي المعاصر) فضلاً عن التعريفات الاجرائية للمفاهيم الواردة في عنوان البحث. وقد تألف الاطار النظري من مبحثين، الاول: المُبهم المفهوم والمصطلح، ودلالات الابهام في الفكر الجمالي المعاصر وصور تمظهرات الاداء المبهم،اما المبحث الثاني: فقد تناول دلالات الاداء المبهم في عروض المسرح العالمي والمسرح العربي. وتم تحديد مؤشرات الاطار النظري، اما الدراسات السابقة فلم يعثر الباحث على دراسة سابقة تختص بعنوان البحث الحالي. وتضمن الفصل الثالث اجراءات البحث وتم حديد مجتمع البحث الذي تكون من (عشرة) عروض مسرحية وحددت منه عينة البحث وفق الطريقة القصدية تمثلت بعرض مسرحية (Yes Godot) اعتمد الباحث على المنهج الوصفي (التحليلي) في تحليل العينة المختارة تبعاً لطبيعة البحث الحالي، وفي الفصل الرابع ترشحت النتائج والاستنتاجات، واخيراً تم تحديد قائمة المصادر. ER -