TY - JOUR ID - TI - Methodology The master Ali Tabataba’i in The book Juristic Riyad al-Mattal المنهجية الفقهية للسيد علي الطباطبائي في كتابه رياض المسائل AU - Ammar Atta Khmys Alhamdani عمار عطا خميس الحمداني AU - Sadeqh Hasan Ali Altafili صادق حسن علي الطفيلي PY - 2023 VL - ج2 IS - 55 SP - 387 EP - 405 JO - Kufa Journal of Arts مجلة اداب الكوفة SN - 19948999 2664469X AB - Abstract: When talking about a final summary of the methodology that Mr. Ali Tabataba’i went through in the book of the tagged Riyad al-Mattal, we find that he used in the process of deriving the legal rulings all the four evidences (the Qur’an, Sunnah, consensus, and reason) as I use fundamentalist, juristic, and male rules in devising the Shariah. As we have emerged in his methodology, which was known among the jurists, which is that he was very cautious in what he puts forward from a legitimate position, or adopted from a juristic opinion In addition to the foregoing, we find that Mr. Tabatabaei employed some of the sciences in devising the Sharia ruling, as in determining the direction of the qiblah by means of the body’s laws, which is the old name for astronomy. Perhaps among the most important features of his juristic approach is that we have its dependence on some jurisprudential and interpretative sources that are the subject of disagreement among Shiite Scholars Satisfaction attributed to Imam Reza (peace be upon him) was also relied on in the resources of interpreting the verses on the interpretation of Imam al-Askari attributed to Imam al-Hassan al-Askari (peace be upon him). Based on these foundations in the methodology of the Book of Riyadh, the book seemed distinguished in that it was on one format in terms of the capacity of offering and the depth of reasoning in both acts of worship and transactions. With the abundance of juristic sources that he adopted. As a result, it was clear that the book was based on reasoning and not merely conveying jurisprudence.

ملخَّص: عند الكلام عن خلاصة نهائية للمنهجية التي سار عليها السيد علي الطباطبائي في كتاب الموسوم رياض المسائل نجد انه قد وظف في عملية استنباط الاحكام الشرعية جميع الأدلة الاربعة (القرآن والسنة والأجماع والعقل) كما أستعمل القواعد الأصولية والفقهية والرجالية في استنباطه للحكم الشرعي. كما برزت لدينا في سمته المنهجية التي عُرف بها بين الفقهاء، وهي أنه كان كثير الاحتياط فيما يطرحه من موقف شرعي، أو يتبناه من رأي فقهي. بالإضافة الى ما تقدم نجد أن السيد الطباطبائي قد وظف بعض العلوم في استنباطه للحكم الشرعي، كما في تعيين اتجاه القبلة بواسطة قوانين الهيئة وهي التسمية القديمة لعلم الفلك. ولعل من بين أهم سمات منهجه الفقهي يبرز لدينا اعتماده على بعض المصادر الفقهية والتفسيرية التي هي محل خلاف بين علماء الشيعة، فقد كان صاحب الرياض يعتمد على كتاب فقه الرضا المنسوب الى الامام الرضا المنسوب للأمام الرضا (عليه السلام) كما اعتمد في موارد تفسير الآيات على تفسير الامام العسكري المنسوب للأمام الحسن العسكري (عليه السلام). وبناءً على هذه المرتكزات في منهجية كتاب الرياض بدا الكتاب متميزاً في كونه على نسق واحد من حيث سعة الطرح وعمق الاستدلال في العبادات والمعاملات على حد سواء. مع كثرة المصادر الفقيهة التي اعتمدها. وبالنتيجة كان من الواضح بأن الكتاب يقوم على الاستدلال وليس مجرد نقل الاقوال الفقهية. ER -