TY - JOUR ID - TI - The problem of sectarianism in Iraq until 1963 AD إشكالية الطائفية في العراق حتى عام 1963م AU - Dr. Rahim Khalaf Kazem م . د . رحيم خلف كاظم الشرع PY - 2023 VL - 2 IS - 6 SP - 108 EP - 117 JO - magazine aldhakwat albedh مجلة الذكوات البيض SN - 27891763 AB - The Iraqi people, like most peoples of the world, are made up of multiple races, religions and sects, and this pluralism They are the results of history and geography, and these human components have coexisted with their ethnic and religious transgression in the country through centuries and coexist peacefully in most cases, but when Iraq was subjected to Ottoman rule, it emerged in the wisdom of sectarian and ethnic discrimination with the Arab nationalities under its banner, specifically the Shiite Arabs. One rule over another, and when the British rule came, the occupier continued the same way in which the Ottoman rule was, in which the Shiites are excluded from power when the interim Iraqi government was formed, as well as in the system The royal excluded the British Shiites in the state stadium for them, despite King Faisal's attempt to appease the Shia He was fair to them, but he was subjected to a lot of criticism from Sunni notables for this behavior. As for the government of Abd al-Karim Qasim, he maintained a sectarian character, but he did not adhere to the “policy of sectarian isolation” due to the preoccupation with important and senior positions in the state. He chose those who enjoyed a national reputation and an honest history, and tried to make Unanimity was a major principle of his policy, but Qassem’s overthrow in February 1963 AD revealed all the contradictions in Iraqi society along ethnic and sectarian borders

إن الشعب العراقي ، كمعظم شعوب العالم يتكون من أعراق وديانات ومذاهب متعددة ، وهذه التعددية من نتائج التاريخ والجغرافية ، وقد تعايشت هذه المكونات البشرية مع تعدديتها الأثنية والدينية في البلاد عبر قرون متآخية ومتعايشة بسلام في اغلب الأحيان ، ولكن عندما خضع العراق إلى الحكم العثماني برز في حكمه التمييز الطائفي والعرقي مع القوميات العربية المنضوية تحت لوائها وتحديداً العرب الشيعة ، حيث تم تغليب فئة على أخرى ، وعندما جاء الحكم البريطاني واصل المحتل نفس الطريقة التي كان عليها الحكم العثماني الذي تم فيها إقصاء الشيعة عن الحكم عند تشكيل الحكومة العراقية المؤقتة ، كذلك في النظام الملكي استبعد البريطانيون الشيعة في إسناد الدولة لهم ، وبالرغم من محاولة الملك فيصل استرضاء الشيعة وإنصافهم لكنه تعرض إلى الكثير من الانتقادات من أعيان السنة لهذا السلوك ، أما حكومة عبد الكريم قاسم فقد أبقت على الطابع المذهبي لكنها لم تلتزم "بسياسة العزل الطائفي" لإشغال المناصب المهمة والكبيرة في الدولة ، واختارت من يتمتع بسمعة وطنية وتأريخ نزيه ، وحاولت أن تجعل من الإجماع مبدأً رئيسياً لسياستها ، لكن إطاحة قاسم في فبراير عام 1963م كشفت جميع التناقضات في المجتمع العراقي على طول الحدود العرقية والمذهبية ER -