TY - JOUR ID - TI - Repentance in the poetry of the prison poets of the Islamic and Umayyad eras التوبة في شعر شعراء سجون العصرين الإسلامي والأموي AU - Ahmed Samir Khalaf Ministry of Education / Dhi Qar Education Directorate / Arabic Language / Dhi Qar - Iraq م.م. أحمد سمير خلف وزارة التربية / مديرية تربية ذي قار / اللغة العربية / ذي قار – العراق PY - 2023 VL - 5 IS - 2 SP - 441 EP - 459 JO - Journal of sustainable studies مجلة الدراسات المستدامة SN - 26632284 26637413 AB - Repentance is a human behavior, and a reaction that results in a person standing in the hands of God Almighty, asking for pardon and forgiveness, and this standing is accompanied by a feeling of remorse and brokenness, and signs of surrender to fate and fate, and an admission of error, a desire to escape from sins and the reality that prompted him to seek repentance, in terms of behaviors and actions Contradict the moral values, heavenly and social norms called for by the heavenly books and the prevailing tribal laws in society and others, when a person reaches a stage of feeling the necessity of returning to the path that leads to reforming the soul and getting rid of the torments of this worldly life, so there is only one door before him that he knocks on, which is the door of repentance ; Because he is fully aware that if all doors are closed, then there is the door of God Almighty, which cannot be closed in His face, especially since He is the one who said in His decisive Holy

التوبة هي سلوك إنساني, وردُّ فعلٍ يترتب عليه وقوف الإنسان بين يدي الله سبحانه وتعالى طلبًا للعفو والمغفرة, وهذا الوقوف يصاحبه شعور بالندم والانكسار, وعلامات الاستسلام للقضاء والقدر, والاعتراف بالخطأ, رغبة في النجاة من الذنوب والواقع الذي دفعه إلى طلب التوبة, من سلوكيات وأفعال تنافي القيم الأخلاقية, والأعراف السماوية والاجتماعية التي دعت إليها الكتب السماوية والقوانين القبلية السائدة في المجتمع وغيرها, حين يصل الإنسان إلى مرحلة من الشعور بوجوب العودة إلى الطريق المؤدي إلى إصلاح النفس والتخلص من عذابات الحياة الدنيا, فلا يكون أمامه إلَّا باب واحد يطرقه وهو باب التوبة؛ لأنَّه مدرك تمامًا إنْ غُلقت كلُّ الأبواب فهناك باب الله تعالى الذي لا يُغلق بوجهه, ولا سيما أنَّه هو القائل في محكم كتابه العزيز:  وَهُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ وَيَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ( ). ER -