TY - JOUR ID - TI - Philosophical dialogue Between Abu Faraj Al-Tayyib al-Baghdadi, Ibn Sina الحوار الفلسفي بين أبي الفرج بن الطيب البغدادي وابن سينا AU - Ali Jabbar Enad Aljorany علي جبار عناد الجوراني PY - 2009 VL - IS - 5 SP - 1 EP - 12 JO - Philosophy Journal مجلة الفلسفة SN - 11361992 AB - Exist between Ibn Sina {T 428 H} and Abi Faraj ibn Tayyib al-Baghdadi {T 435 H} correspondence and arguments and dialogues philosophical, logical and medical proved more after the publication of Dr. Ali Hussein al-Jabri book {Abu Faraj Al-Tayyib al-Baghdadi} and achieved a book by Ibn al-Tayyib {Explanation great sayings Aristotle}. Through the philosophical heritage of Ibn Sina and Abu Faraj Al-Tayeb find their diatribes and debates on issues in medicine and logic. They lived at the same time and cultural circumstances. And represent the philosophy of Aristotle in Chrohama text Greek, so it was all of them trying to be a commentator best of the philosophy of Aristotle, and that the annotations are later than others, the son of good imitator of the doctrine of Almhaúa Aristotle, and Ibn Sina is renewed so to say, because it talks about things that are not of Aristotle, Although it is in the book of healing} {the author of this philosophy is to offer Almchaeih. And I will outline in this study philosophical problem between them, beginning at their own time and culture, and their disagreement about Aristotle, and their conversations private and the most prominent issues that House of dialogue and controversy around it, and ending with the dimensions of this dialogue on modern philosophical thought.

توجد بين ابن سينا { ت 428 هـ }وابي الفرج بن الطيب البغدادي {ت 435 هـ } مراسلات ومجادلات وحوارات فلسفية ومنطقية وطبية اتضحت اكثر بعد ان نشر الدكتور علي حسين الجابري كتابه { ابو الفرج بن الطيب البغدادي } وتحقيقه كتاب لابن الطيب { الشرح الكبير لمقولات ارسطو } . ومن خلال الموروث الفلسفي بين ابن سينا وابي الفرج بن الطيب نجد مساجلات ومناظرات بينهما حول مسائل في الطب والمنطق . وقد عاشا في نفس الزمن والظروف الثقافية . و يمثلان فلسفة أرسطو في شروحهما للنص اليوناني , لذلك كان كل منهما يحاول أن يكون الشارح الأفضل لفلسفة أرسطو , وان شروحه هي احق من غيره , ابن الطيب مقلد للمذهب المشائي الأرسطي , أما ابن سينا فهو مجدد ان صح القول لأنه يتحدث عن أمور ليست لأرسطو , على الرغم من انه في كتاب { الشفاء } يذكر ان مؤلفه هذا هو عرض للفلسفة المشائية . وسوف أتناول في هذه الدراسة المشكلة الفلسفية بينهما , مبتدأ من عصرهم وثقافتهم ثم خلافهم حول أرسطو ثم حواراتهم الخاصة وابرز القضايا التي دار الحوار والخلاف حولها , ومنتهياً بأبعاد هذا الحوار على الفكر الفلسفي الحديث. ER -