TY - JOUR ID - TI - The Rhythm and Heritage Continuity in Contemporary Mosul Architectural Product التناغم وتواصلية التراث في النتاج المعماري الموصلي المعاصر AU - Nasma M. Thabit نسمة معن محمد ثابت PY - 2009 VL - 17 IS - 5 SP - 127 EP - 153 JO - AL-Rafidain Engineering Journal (AREJ) مجلة هندسة الرافدين SN - 18130526 22201270 AB - AbstractThe present study defines the research problem as a reformulation of a scientific aspect to study of the relations between heritage and rhythm under influence of continuity, and discusses the studies about the relations of rhythm with heritage continuity, this research clarifies how strategically usage for concept rhythm in architecture in achieving the communicated for architectural product depending heritage usage on different levels mentally,formally and specially, research contains four axes: discussing the relation between rhythm and heritage continuity, firstly, and discussing studies about rhythm,secondly, then differentiation the theoretical framework, thirdly, at last concluding the applying operations are submitted which represented by electing four main items of detailed theoretical field as the following:(Nature of rhythm aims, Rhythm greation forms, What the resources of rhythm is, Rhythm formal properties) which limit the concept in architecture, firstly,and the application of the items by electing two important projects in Mosul architecture(as models) and crystallized the hypothesis,secondly, at last discussing the results to submit the conclusions in the end.Keywords: Rhythm, Heritage Continuity, Contemporary Mosul Architecture

الخلاصة تحددت مشكلة البحث بأهمية إثراء المعرفة فيما يخص طبيعة العلاقة بين التراث والتناغم وارتباطاتهما النظرية تحت تأثير التواصلية ومناقشة الدراسات التي تناولت علاقة التناغم بتواصلية التراث، وتحدد هدف البحث بطرح توضيح شامل لتوظيف مفهوم التناغم في العمارة بشكل عام وفي عمارة الموصل بشكل خاص، لتحقيق الخلق المتواصل للنتاج المعماري المعتمد استلهام التراث وعلى مختلف المستويات الفكرية والشكلية فضلاً عن الفضائية،أما إجراءات البحث فقد تدرجت في أربعة محاور: وضح المحور الأول المفهومين الأساسيين وهما التراث والتناغم وعلاقة كل منهما بالآخر، وحقيقة المعرفة المطروحة عن المفهومين، بينما تم في المحور الثاني مناقشة الدراسات التي تناولت مفهوم التناغم ثم اشتقاق الإطار النظري الذي ضم أربع مفردات رئيسية هي (طبيعة أهداف التناغم و صيغ خلقه و ماهية مراجعه وخصائصه الشكلية) (المحور الثالث)،أما في المحور الرابع فقد تم طرح إجراءات التطبيق المتمثلة بانتخاب المفردات الرئيسية الأربع للقياس ثم انتخاب عينة القياس وصياغة فرضية البحث المتمثلة بتوظيف المفهوم في عمارة الموصل و تباين صيغ خلقه وخصائصه الشكلية بحسب طبيعة المشروع و الموقف الفكري للمصمم، ومن ثم مناقشة النتائج وصولاً لطرح الاستنتاجات، التي تؤكد توظيف التناغم في نتاجات عمارة الموصل باستثمار صيغ خلق متعددة بخصائص شكلية متباينة وصولا لتحقيق أهداف مختلفة كالتواصلية و التأثيرية وغيرها باللجوء إلى مراجع معمارية وغير معمارية،و التباين في طبيعة توظيف صيغ خلق المفهوم بحسب طبيعة المشروع و الموقف الفكري للمصمم.الكلمات الدالة: التناغم، تواصلية التراث، عمارة الموصل المعاصرة ER -