TY - JOUR ID - TI - A Linguistic Stop in Al-Taff Battle وقفة سوسيو لسانية في واقعة الطف AU - Lec.Ass. Neama Dahash Farhan م.د. نعمة دهش فرحان PY - 2012 VL - 2 IS - 2 SP - 69 EP - 103 JO - Al-Bahith Journal مجلة الباحث SN - 22223002 2790220X AB - The language of Imam Al-Hussein (PBUH) manifest the society in which it was said. It included the cultural heritage shortened by Imam Al-Hussein's mind, including those good societies and movement that happened throughout ages and places. This language represent a loud cry against injustice, and a prediction to what the society is going to be. The society was heated in which people and similar in terms of type and being, but, different in terms of principles, ideology, ethics, objectives and goals.The study concludes that what distinguishes the speech of Imam Al-Hussein (PBUH) was clarity of expressions, to open the minds of the receiver and listing to his words. Those who were guided, and those who were misled. Because the language of society is the closer to one's heart and mind, Imam Al-Hussein (PBUH) did not practiced his jurisdiction. He was addressing the modern democratic societies. Undoubtedly, the idea of dominion across modern cultures in the form and doctrinal. That is what is known as Soft Domination in modern linguistics. It is the approach with Mayer's theory the Issue and Rhetoric's. Mayer managed to depend on the cognitive points in analyzing the context of two principles: the dialectic – the model and counter model, as a means of affirming the value, as a means of plea since he is a model to be followed by peoples and groups or ideas and doctrines. Imam Al-Hussein (PBUH) used analice as a dialectic method.If we mediate the political aspect in the speeches of Imam Al-Hussein (PBUH) in total, we do not find war as a target, but meeting and association is the target, and defend religion and its legality not a call for war and inflaming it, it is a reformation of the social structure. The ideological struggle between the creator of text and the recipient of social theatre the struggle formed the essence of the issue. Imam Al-Hussein (PBUH) is a whole nation even though he was one person. He spoke in the plural pronoun "we" of all the reformers using speech art as a means of media.

جسدت لغة الحسين () المجتمع الذي قيلت فيه، إذ تضمنت التراث الثقافيّ التي اختزله ذهن الحسين() بما فيه من مجتمعات صالحة وحركات مصلحة جرت عبر أمكنة و أزمنة متتالية، هذه اللغة التي تمثل صرخات مدوية على الظلم و تنبأ بما سيؤول إليه المجتمع، فقد كان المجتمع متحركًا ساخنًا، يتشابه فيه الأفراد من حيث النوع والماهية؛ لكنهم مختلفون تمام الاختلاف من حيث المبادئ و الإيديولوجية والأخلاق والأهداف والغايات . تميز الخطاب الحسينيّ بوضوح التعبير لفتح مغاليق عقول المتلقين وسماع كلماته ()، فاهتدى مَنْ اهتدى وضلّ مَنْ ضل، عبر مراحل من الزمن؛ لأنَّ لغة المجتمع هي الأقرب إلى قلبه وعقله، إذ لم يمارس الإمام ()سلطته الشرعية على المتلقي، وكأنهُ يخاطب المجتمعات الديمقراطية الحديثة، إذ لم تعتمد خطبته () على الإكراه بالدرجة الأولى، بل على الإقناع والتأثير اللذين باتا من العناصر الحاسمة في إيصال الخطاب لفئات المجتمع كافة، وهو نوع من السياسات اللغوية التي امتاز بها الخطاب الحسينيّ، إذ لاشك أنَّ فكرة الهيمنة عبر آلية الإقناع تحقق إجماعًا مع التعدد الشكليّ والعقيديّ داخل المجتمع، وهو ما يعرف في اللسانيات الحديثة بـ(الهيمنة الناعمة). وفي ذلك مقاربة مع نظرية ماير (المساءلة والبلاغة) من مضامين خطب الإمام ()، إذ استطاع (ماير) اعتمادًا على منطلقات فكرية معرفية، ومرتكزات أساسية فلسفية أن يؤسس منهجًا تساؤليًا يقوم على مبدأين هما : المبدأ الافتراضي في تحليل الأقوال ومبدأ الاختلاف الإشكاليّ داخل الأقوال.استعمل الإمام()المبدأ الحجاجيّ (النموذج والنموذج المضاد) وسيلةً عن حجة السلوك، بوصفه قدوة تستوحى من الأشخاص أو الجماعات أو الأفكار أو المذاهب، وتوكد قيمة الأفعال، استعمل الإمام الحسين() التمثيل ANALCIE طريقة حجاجيةً تعلو قيمتها على مفهوم المشابهة المستهلك . لو تأملنا الجانب السِّياسيّ في خطب الإمام () بمجملها لم نجد الحرب هدفًا عنده،إنَّما الاجتماع والتعاون والتعايش السلميّ هو الهدف، والدفاع عن الدين وشرعيته ليست دعوة إلى الحرب وتأجيج نارها، إنَّما هي إصلاح واقع الهيكل الاجتماعيّ، شكّل الصراع الأيدلوجيّ بين مُبدع النصِّ ومتلقيه مفاهيم الذوات في المسرح الاجتماعيّ، إذ مثَّل هذا الصراع جوهر القضية، بتراكيب لغوية تسعى الأيدلوجيات المتصارعة إلى سدِّ الفجوة بين الإدراك الاجتماعيّ والإدراك الشخصيّ، فالحسين أمةٌ كاملةٌ وإنْ كان شخصًا واحدًا، فقد تحدث بالضمير الجمعيّ لفئة الموحدين والمصلحين مستعملًا فن الخطابة وسيلة إعلامية؛ لأنَّها الوسيلة الأنجع للتعبير الموضوعيّ عن عقيدة الفئة المؤمنة واتجاهاتها .والحمد لله ربِّ العالمين ER -