TY - JOUR ID - TI - Correctional institution in the era of Imam Ali bin Abi Talib (peace be upon him) (comparative study) المؤسسة الأصلاحية في عهد الأمام علي بن ابي طالب (عليه السلام)(دراسة مقارنة) AU - hader hseen حيدر حسين AU - ali saad علي سعد PY - 2011 VL - 3 IS - 1 SP - 185 EP - 205 JO - Risalat al-huquq Journal مجلة رسالة الحقوق SN - 20752032 AB - So long, human beings were interested in human right, freedom and this was the main feature of human studies. Letalone these are related to law. Which springs from the actual state of political, economical and social life. Man, who is criminal or culprit, deserves better treatment than it was in ancient or middle times in European and other states in the world. Where the work of the thinkers and reformers seem to have an effect on ounishment treatment policy.For this reason, national conferences are held which concluded by announcement and recommendations that are adopted by some national prganizations and legal internal law of countries for their significance. All of them dealt with better treatment of prisoner's penality as he is, after all, a human being but this interest was already found and applied in the epoch of Imam Ali bin Abi Talib hundered years ago. Imam Ali asserted that there must be better treatment for prisoners from two aspect: the foundation of punishment institute and treatment in punishment. Imam Ali built two prisons: (Al – Nafe'a and Al – Mukhees) and he was interested in assuring better assurance for the prisoner as he is a man after all. For the sake of this, he was the look – out of the treatment. For this reason , the reform institute deserved to be called "reform foundation" because it doesnot aim at revenge or punishment, but for reform and orientation and these two things were absent in the thinking of researcher in law in this firm. Something that leads us to investigate it for clarification and showing it. because Imam Ali preceded humanity in this organizing - as we mentioneel before – hundered years ago.

لطالما كان الاهتمام بالانسان وحقوقه وحرياته السمة الاساسية التي تميزت بها الدراسات الانسانية ولاسيما القانونية منها, والتي هي نابعة من واقع الحياة السياسية والاقتصادية والاجتماعية وذلك منذ عهد ليس بالبعيد, فأصبح الانسان المجرم أو المحكوم عليه بما هو انسان مستحق لمعاملة أفضل مما كانت في العصور القديمة والوسطى في الدول الاوربية وغيرها من دول العالم, حيث بدأت جهود المفكرين والمصلحين تتضح معالمها في التأثير على سياسة المعاملة العقابية, فعقدت لأجل ذلك المؤتمرات الدولية وانتهت باعلانات وتوصيات تبنتها بعض المنظمات الدولية والتشريعات الداخلية للدول لأهميتها, وهي بمجملها تتحدث عن حسن المعاملة العقابية للسجين لكونه انساناً بعد أن كان الحال غير ذلك, غير ان هذا الاهتمام كان موجوداً ومطبقاً على ارض الواقع في زمن الامام علي بن أبي طالب وذلك قبل مئات السنين, فنجده قد أكد على حسن المعاملة العقابية من ناحية بناء المؤسسة العقابية. ومن ناحية المعاملة العقابية, فبنى سجني (النافع والمخيس), واهتم بتوفير أفضل الضمانات للسجين باعتباره انساناً قبل كل شيء, وفي سبيل ذلك كان يشرف بنفسه على حسن المعاملة العقابية, لذلك استحقت المؤسسة العقابية في زمانه تسمية (المؤسسة الاصلاحية) وذلك لأنها لم تكن تهدف للانتقام والتعذيب بل كانت تهدف للاصلاح والتأهيل. وهذا ما كان غائباً عن فكر الباحثين القانونيين في هذا المجال مما دعانا الى بحثه لبيانه وتوضيحه لأن الامام قد سبق الانسانية في هذا التنظيم بمئات السنين – كما قلنا سابقاً - ER -