@Article{, title={Philosophy of ethics and worldview فلسفة الاخلاق و الرؤية الكونية}, author={abdul raheem ahmed ali م. عبد الرحيم احمد علي الحصيني}, journal={Thi Qar Arts Journal مجلة اداب ذي قار}, volume={2}, number={5}, pages={128-142}, year={2012}, abstract={Ethics researches and their philosophy were those that drew the early philosophers attentions up to this time. and because the ethics philosophy was dealing with the principles and rules it targeted its studies towards a number of rules it targeted its studies towards a number of rules such as the ethics scales by which the ethics phenomena were differentiated from others . then what was the obligation source in the ethics practice . parts of these are the studies of good and evile away from the specifications of man’s aim in life in respect of his filfulness and happiness achievements .the study of the relationship between the universal attitude and ethics appears as the basis to evaluate the history of civilization where we find different schools of philosophy and many attempts to deal with the relationship between the universal attitude and ethics as theory of duty and a theory of interest and what niche , Hegel and Spinoza and others have studied the Muslim philosophers have their Owen rules and theories in this case .And in following their products and outputs in this field , we will ind out that they have dealt with the opposing schools by criticism , especially the schools that put the invisible out of their thinking with their strong relating between the universal attitude and its relationship with the values and then their conclusion that civilization could only develop by the reconciliation and relationship between these tow issues , namely ethics and the universal attitude

مباحث الاخلاق وفلسفتها من المباحث التي لفتت انظار الفلاسفة الاوائل وحتى هذا التاريخ ، ولما كانت فلسفة الاخلاق تتناول المبادئ والقواعد لذا اتجهت بدراستها نحو عدد من القواعد منها ما هو المقياس الخلقي الذي تتحدد على اساسه المظاهر الاخلاقية عن غيرها ، ثم ما هو مصدر الالتزام في الممارسة الخلقية ، ومنها دراسة اسس الخير والشر بغض النظر عن المصاديق ، ومنها هل ان الاخلاق مطلقة ام نسبية ومتغيرة ، وهكذا يهتم هذا الحقل بتحديد غاية الانسان في الحياة من حيث كماله وتحقيق سعادته ، وتبرز دراسة العلاقة بين الرؤية الكونية والاخلاق كأساس لتقييم تاريخ الحضارة حيث نجد للفلاسفة مدارس مختلفة ومحاولات عديدة تناولت الربط بين الرؤية الكونية والاخلاق كنظرية الواجب ، ونظرية المصلحة ، وما تناوله نيتشه و هيغل واسبينوزا وغيرهم ، وللفلاسفة المسلمين دورهم ومناهجهم في هذه المسالة والمتتبع لنتاجهم في هذا الميدان سيجدهم قد تناولوا المدارس المخالفة بالنقد خصوصا المدارس التي استبعدت الغيب عن تفكيرها وربطهم المحكم بين الرؤية الكونية وعلاقتها بالقيم وبالتالي توصلهم من ان الحضارة لا تنهض الا بالتوفيق والترابط بين هذين الامرين أي الاخلاق والرؤية الكونية .} }