@Article{, title={Lament wife and its place in the Andalusian poetry in the era of the Almoravids and Almohads رثاء الزوجة ومكانتها في الشعر الأندلسي في عهد المرابطين والموحدين وبني الأحمر}, author={Kalid lA. AthareI خالد عبد الكريم عذاري}, journal={Journal of Basra researches for Human Sciences مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية}, volume={30}, number={2-A}, pages={57-85}, year={2006}, abstract={Has sung many poets including love, Bashikh and beloved, sincere and wife, sang live and dung after her death, which is another type of yarn, raises the emotive vocals and speak to the wounds and reflects the status of wife Almrthy especially after the loss.Was the breadth of the phenomenon lament wife in Andalusian society and emergence as a subject tried to match other albeit timidly, but he could be a feature of the community, pay a lot of researchers to engage in Dmarh desire to detect motives and significance, the situation in that case of Arabic literature in general, as she appeared in such studies, as Dr. Ali Al Hashimi study (Women in Pre-Islamic Poetry), and a study by Dr. glorious and I find (Abbasid women in literature), and elegy Ghazlah), Dr. stubbornness Ghazwan.Has taken the study approach followed it adopted on the availability of poems and divided Banai, taken from the sequence in meanings unit sequence poems in the study, regardless of application and delay the historic establishment of poems, it handled search meanings that touched her poets in Mrthyatem and employed in the construction of their poems, Kalhzn and Altfdja and memorial , and the cries of the demise of tenderness and beauty, and crying through the employment of children and boys.Then put a study to refer to the building block used in the eulogy, and for the purpose of emphasis on building traditional approach where in other subjects in Arabic poetry, especially lamentation.

فقد تغنى كثير من الشعراء بمن يحبون، بالعشيقة والحبيبة، والزوجة المخلصة، تغنوا بها حية وروثها بعد موتها، وهو غزل من نوع آخر، غناء يثير الشجون ويكلم الجروح ويعبر عن مكانة المرثي ولاسيما الزوجة بعد فقدها.فكان لاتساع ظاهرة رثاء الزوجة في المجتمع الاندلسي وبروزها كموضوع حاول أن يجاري غيره ولو على استحياء، إلا انه استطاع أن يشكل ملمحاً في ذلك المجتمع، دفع الكثير من الباحثين للخوض في ضماره رغبة في الكشف عن دوافعه ومغازيه، حاله في ذلك حال الأدب العربي عامة، إذ ظهرت فيه مثل هذه الدراسات، كدراسة الدكتور علي الهاشمي (المرأة في الشعر الجاهلي)، ودراسة الدكتورة واجدة مجيد (المرأة في الأدب العباسي)، والمرثاة الغزلية) للدكتور عناد غزوان.وقد اتخذت الدراسة منهجاً متبعاً اعتمدت فيه على توافر القصائد وتقسيمها البنائي، متخذة من التسلسل في المعاني وحدة لتسلسل القصائد في الدراسة بغض النظر عن التقديم والتأخير التاريخي في إنشاء القصائد، فتناول البحث المعاني التي تطرق لها الشعراء في مرثياتهم وتوظيفها في بناء قصائدهم، كالحزن والتفجع والتأبين، وبكاء زوال الرقة والجمال، والبكاء من خلال توظيف الأطفال والأولاد.ثم عرجت الدراسة إلى الإشارة إلى الوحدة البنائية المتبعة في قصيدة الرثاء، وذلك لغرض التأكيد على البناء التقليدي المتبع فيه وفي غيره من الموضوعات في الشعر العربي ولاسيما الرثاء.} }