TY - JOUR ID - TI - In the name of God , the Most Beneficiary , Most Mercful الاحكام الفقهية في الاسقاطات الجنينية ذات التشوهات الخلقية العنيفة AU - Karima Aboud Jabr كريمة عبود جبر PY - 2007 VL - 6 IS - 1 SP - 36 EP - 68 JO - College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية SN - 19927452 AB - Praise belong to Allah , peace be upon the soul of our prophet mohammad and his followers : Abortion is not a new issve , many of our authorities in islamic legislation (may God bless their sovls) emphasized such case , specially if the pregnancy was in his middle to late phases , Regarding the early months of pregnancy , debate is still on whether to prohibit it or legalize it . This is not issve dealt with in this research , rather , it is the case of deformation of embryo . Such researches are rare in our library due to lack of scientific abilifies and delicate devices available nowadays . The reasons for such deformations may be a disease the mother caught , during her first three months of pregnancy , or using some medicines , going under chemical therapy , or radiation , or having sexually transmitting disease , or having X ray during the first months of pregnancy or if the mother was addicted to alcohol , drugs and cigarettes , leading to infect her child with some germs breaking . Deformation may be genetically . The infected genes may not come from parents , but from the grandparents , or may be the reason is an incomplete division of the egg during ferilization process when the woman is having a twin due to activating medicines which resulte in a baby with additional limb . The call to abort deformed embryo began in western world before east on two bases : First : such a child may not live , he may die in his mother's womb , during giving birth process or aftermath , and even if he lived he would be a burden on society . Second : why a mother should endure nime months of pregnancy for a deformed child ? Thus , the research is in two chapters followed by conlusion reached the researcher stating the prohibition of aborting deformed embryo either in the first , middle and last periods of pregnancy , even if he was born with deformed limbs due to the researcher belief that it is against God will and his saying " Does't he know , he who knows everything "

الحمد لله رب العالمين ، واشرف الصلاة واتم التسليم على سيد المرسلين محمد وعلى اله وصحبه ومن تبعهم باحسان الى يوم الدين وبعد :فان مسالة حكم اسقاط الجنين ليست جديدة ، اذ تناولها فقهاؤنا رحمهم الله واجمعوا على حرمة اسقاط الجنين بعد نفخ الروح فيه ، اما قبلها فعلى خلاف بين الحرمة تارة ، والحل تارة اخرى عند اقتضاء الضرورة . وانما المستجد في المسالة معرفة الجنين المشوه ، اذ لم يتناولها الاوائل لقلة الامكانيات العلمية والاجهزة الدقيقة المتوفرة في ايامنا بل ان هذه الامكانيات كانت معدومة . وان اسباب هذه التشوهات عديدة منها اما نتيجة تعرض الام خصوصا في الشهور الثلاث الاولى من الحمل لبعض الامراض الفيروسية او استخدام بعض العقاقير الطبية المعروفة بحدوث التشوهات او التعرض للعلاج الكيميائي او الاشعاعات او الاصابة بمرض زهري او اجراء اشعة سينية في الشهور الاولى واذا كانت الحامل من المدمنات على المسكرات والمخدرات وربما التدخين ، فان بعض الميكروبات القادرة على اختراق جدار الرحم والوصول الى انسجة الجنين النامي تحدث به خللا او تترك به عاهة خلقية . او قد تكون التشوهات بسبب عامل الوراثة ، الوراثة هنا قد تتعدى الابوين الى الاجداد وهناك سبب اخر مثل عدم حدوث انقسام كامل للبويضة عند السيدة اثناء عملية التخصيب فهذه الحالة يكون الجنين تواما نتيجة تعاطي بعض الادوية المنشطة للتبويض ولكن لم تنقسم البويضة انقساما كاملا فيخرج الجنين كاملا او بطرف زائد . ودعوة اجهاض الجنين المشوه في الغرب قبل الشرق بدات وتقوم على ركيزتين : الاولى : ان مثل هذا الجنين قد لا تكتب له الحياة فقد يموت في رحم امه او اثناء الولادة او بعدها وان عاش فسيكون عالة على المجتمع ، فضلا عن تعرض حياة الام الى خطر اثناء الحمل والولادة . الثانية : لِمَ تتحمل الام مشقة حمل طيلة تسعة اشهر من اجل جنين بعض اجهزته قد شوهت او عن النمو قد توقفت . فمن اجل ذلك ، جعلت خطة البحث في فصلين ثم ختمتها بالنتائج التي توصلت اليها وهي : حرمة اجهاض الجنين المشوه قبل نفخ الروح او بعدها ولو كانت كل اعضائه ، قد شوهت لان ذلك في اعتقادي لحكمة قد قدرت من لدن حكيم خبير اذ قال وقوله الحق : (أَلَا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ) . ER -