@Article{, title={Character in Imad Al Deen Khaleel’s Play The CaptivesAnalytic Study الشخصية في مسرحية المأسورون لعماد الدين خليل : دراسة تحليلية}, author={Nabhan Hasson Al Saadoon نبهان حسون السعدون}, journal={Dirasat Mosiliya دراسات موصلية}, volume={}, number={16}, pages={19-40}, year={2007}, abstract={The Muslawi writer, Dr. Imad Al Deen Khaleel’s poetry, professor of Islamic History at the College of Arts, Mosul University, is being examined in this study as his plays, in particular The Captives, have coherent artistic techniques expressing Islamic vision. They also present various and contrasted human models in their experiences through psychological conflict holding intellectual, spiritual and emotional dimensions. Dialogue among these various psychological models that disbelieve and faith could attract is an image for the twentieth century. The study is concerned with the play characters through analyzing texts and explaining their objective and artistic dimensions in addition to revealing significance. The study consists of an introduction and two sections where concept of drama character is reviewed in the introduction. Section one deals with patterns of drama character through protagonist, growing character, fixed character and symbolic character. Section two deals with dimensions of drama character through external, intellectual, psychological and social dimensions.

تم اختيار الأديب الموصلي (الدكتور عماد الدين خليل : أستاذ التاريخ الإسلامي في كلية الآداب – جامعة الموصل) ميداناً للبحث لما تحمل مسرحياته ولاسيما (المأسورون) من تقنيات فنية متماسكة في التعبير عن الرؤية الإسلامية كما انها تقدم نماذج بشرية متنوعة ومتناقضة في تجاربها من خلال الصراع النفسي الذي يحمل الأبعاد الفكرية والروحية والوجدانية، لذا جاء هذا البحث ليجري دراسته على شخصيات المسرحية من خلال تحليل نصوصها وبيان أبعادها الموضوعية والفنية والكشف عن الدلالات التي تمخضت عنها بمدخل ومبحثين : تضمن المدخل تحديد مفهوم الشخصية المسرحية. واختص المبحث الأول بدراسة (أنماط الشخصية المسرحية) من حيث شخصية البطل، والشخصية النامية، والشخصية الثابتة، والشخصية الرمزية في حين درس المبحث الثاني (أبعاد الشخصية المسرحية) من حيث البعد الخارجي، والبعد الفكري، والبعد النفسي، والبعد الاجتماعي.} }