TY - JOUR ID - TI - Compensation for arbitrary divorce in Islamic Sharia law - a comparative study - التعويض عن الطلاق التعسفي في الشريعة الإسلامية والقانون- دراسة مقارنة- AU - shada mothefer شذى مظفر PY - 2009 VL - 1 IS - 1 SP - 166 EP - 194 JO - Risalat al-huquq Journal مجلة رسالة الحقوق SN - 20752032 AB - We all know that there were strong links between law and Shara, and that the law is in the San believe the Koran, although the majority, that there is much difference between them, maintaining that the classification for each share they understand the rules governing the conduct of social relations emerging between members of the community, preserving the rights of all, And carry on the duties of social, and hand in that sense Shara on Syariah (Islamic) law of God is Tklevip take into account the provisions of the moral integrity of the relationship between the Creator and the creature deterrent myself, and the rule of law is the status, represents the will of the competent authority legislation, and the only purpose of the organization to find a suitable The ties imposed by the laws it; in every research scholar can not come to a conclusion that only through sound addressed by the Islamic Sharia laws. Given the importance of the issue of divorce, it came in the Al-Quran on behalf of divorce; The name also stems from the issue of control of the divorce, which is the main theme of this sura, and this shows that the divorce issues attached great importance to Islamic law, so she had discussed all matters relating to divorce Surat in full; resolution of the dispute between the parties of God to the satisfaction of both the right and gives it full. Given the high incidence of cases of arbitrary divorce, and the possibility that other cases, In order to achieve the intended goal, we have worked on the study in question comparative study because it is one of the greatest means of identifying concepts and Tgeeltha, according to a scientific plan to deal with in the first two chapters, including: a sense of arbitrariness and arbitrary divorce; And we have two: the system of compensation for divorce Olhaknahma and brought together the conclusion we have reached conclusions and proposals

يرتبط القانون والشرع الإسلامي بأواصر قوية ، وان القانون هو لسان القرآن رغم اعتقاد الأغلبية، أن هناك اختلافاً كبيراً بينهما،مستدلين على ذلك بالتصنيف المذكور لكل منهما،فهما يشتركان بأنهما قواعد سلوك اجتماعي تنظم العلاقات الناشئة بين أفراد المجتمع بما يحفظ الحقوق للجميع ،ويحمله على القيام بواجباته الإجتماعية،ويفترقان من حيث أن الشرع بمعناه الخاص(الشريعة الإسلامية) قانون الهي له أحكام تكليفية تراعي سلامة العلاقة المعنوية بين الخالق والمخلوق برادعٍ نفسيِ، أما قواعد القانون فهي وضعية، تمثل إرادة السلطة المختصة بالتشريع، وتقتصر غايتها على إيجاد تنظيم مناسب لعلائق عن طريق قوانين تفرضها عليه ؛ وفي كل الأبحاث المقارنة لا يمكن لأي باحث أن يخرج بنتيجة سليمةٍ إلا من خلال التطرق إلى ما وضعته الشريعة الإسلامية من قوانين خاصةً . ان علم الفقه الإسلامي من أشرف العلوم وأعظمها، إذ به يعرف الحلال من الحرام وبه تستقيم عادات الناس ومعاملاتهم، وقد جاءت نصوص شريعتنا كلية عامة، وذلك لأنها خاتمة الشرائع السماوية، وما يأتي من حوادث متجددة تحتاج إلى الإجتهاد في النصوص، وإن فهم الفقهاء للنصوص يختلف من فقيهٍ إلى فقيهٍ آخر، وقد نتج عن هذا الفهم إختلاف في كثير من المسائل الفقهية مما أدى إلى نشأة المذاهب الفقهية المختلفة ، وإن لكل مذهب من المذاهب أدلته وكتبه وإستقلاليته وتحقيقاً للهدف المقصود، فقد عملنا على دراسة موضوع البحث دراسةً مقارنةً لأنها من أعظم الوسائل لتحديد المفاهيم وتجليتها،وذلك وفقاً لخطة علمية مكونة من فصلين نتناول في الأول منها: في بيان مفهوم التعسف والطلاق التعسفي؛ وخصصنا الثاني :نظام التعويض عن الطلاق التعسفي ؛ وألحقناهما بخاتمة جمعنا فيها ما توصلنا إليه من نتائج ومقترحات ER -