@Article{, title={The poetry attributed to The Islamic orthodox caliphs An analytical study ما نسب من شعر إلى الخلفاء الراشدين دراسة تحليلية}, author={Khalil Mohammed Ibrahim خليل محمد إبراهيم}, journal={Journal of the College of Education for Women مجلة كلية التربية للبنات}, volume={17}, number={1}, pages={197-204}, year={2006}, abstract={The Islamic orthodox caliphs had a great importance in the history of Arabs in particular, and of Muslims in general.Some attributed poetry to them. This issue to see whether such an attribution is correct or not.This research tried to deal objectively with this poetry .it discussed the topic, exploring the scholars’ opinions about poetry attributed to the Islamic orthodox Caliphs, stating their dispute : some of them agreed while others rejected the attribution. The research adopted the opinon that had rejected for reasons stated in the research, of them: the weakness of poetry and its dealing with unimportant things, for example, the caliph Omar composed verses about a new garment worn by him.Is it reasonable that wearing a new garment made him compose poetry, while his youth or the pagans who hurt the Prophet Mohammed in Mecca and Medina or the Prophets death did make Omar compose poetry?When it was clarified that Omar and Ottman had not poetry, I studied the poetical texts ascribed to Abu Bakir and Ali with an internal study. The study denied what they had said as poetry, then I studied the events of reality to negate that the Islamic orthodox caliphs were poets and that is not a stain in their lives because verse composing does not add anything to them and non-verse composing does not abate their high place for God and people.

للخلفاء الراشدين (رض) أهمية كبرى في تأريخ العرب خاصة و المسلمين عامة، و قد نسب إليهم البعض؛ شيئاً من الشعر؛ يجدر بالباحث التعرض لهُ، لمعرفة ما إذا كان صحيح النسبة لهم، أم لم يكن كذلك، و قد حاول هذا البحث أن ينظر نظرة موضوعية إلى هذا الشعر، فناقشهُ من نواحٍ استطلعت آراء العلماء فيما نُسب إلى الخلفاء الراشدين من شعر؛ فتبين اختلافهم فيما ذهبوا إليه بين مؤيد لنسبة هذا الشعر إلى مَنْ نُسب إليه أو نفيهُ عنهُ، و قد رجح البحث رأي من نفى هذا الشعر عنهم أسباب مبينة في البحث منها ضعف هذا الشعر وتعرضه لأشياء لا قيمة لها، مثل نظم عمر (رض) أبياتاً في ثوب جديد لبسهُ فهل يُعقل أن يكون هذا الأمر من دواعي نظمهِ للشعر ثم لا يكون لشبابهِ أو لإيذاء المشركين النبي (ص) في مكة المكرمة و المدينة المنورة أو لوفاة النبي (ص) ما يدعوه إلى قول الشعر؟! و إذ تبين أنهُ ليس لعمر و عثمان (رض) ما يُعتد بهِ من الشعر فقد دُرست النصوص المنسوبة إلى أبي بكر و علي /من الخلفاء الراشدين (رض) دراسة داخلية؛ نفت عنهما أنهما قالاها، ثم دُرست وقائع الواقع لتنفي أن يكون الخلفاء الراشدون شعراء، و ليس في ذلك غضاضة عليهم، لأن نظم الشعر لا يضيف إليهم شيئاً، و عدم نظمهِ لا ينقص من شأنهم، فهم أكبر من هذا و أعظم عند الله سبحانه و تعالى و الناس.} }