@Article{, title={Secondry Meanings of Separation and Junction in the Koran Readings المعاني الثواني للفصل والوصل في القراءات القرآنية}, author={Muhammad I.Muhammad محمد إسماعيل محمد}, journal={Adab AL Rafidayn اداب الرافدين}, volume={42}, number={62}, pages={87-106}, year={2012}, abstract={The present study demonstrates the secondry meanings implied in the style of separation and junction in the Koran readings. It consists of three chapters.Chapter one shows the definition and origin of dual meanings. It also shows when and how these meanings developed. Chapter two deals with the definition, purposes and positions of separation and junction. Also, it shows the letters related to separation and junction. Chapter three deals with the definition of Qoran readings and the rules of accurate and correct reading. Then, the researcher analyzed all the verses that have two readings, one of them includes separation and the other one includes junction.At first, the researcher mentions the Holy verse, then he mentions the Qoran readings applied on this verse, and the Ottoman copies of the Holy Qoran that support these readings. After that, the researcher mentions the first and the second meanings of separation junction through the contexts in order to show the secret of Qoran miraculous nature in this variety, and all the meanings of verses to be understood by the addressees. The conclusion shows the most important results of study.

شغل موضوع الفصل والوصل مکانة رفیعة فی المباحث البلاغیة، فهو من أبرز القضایا المرتکزة على الذوق البیانی، لما له من صلة بالمعنى المراد، فکم من متکلم أفسد معناه بالوصل، ولم یکن حقه کذلک، أو بالفصل، والموضع موضع وصل! لذلک لم تکن قضیة الفصل والوصل وأمرهما أمر حرف تُرِکَ تارة ووُجِدَ أخرى، بل هو أمر یتعلق بالمعنى الذی لا یصلح إلا بالوصل حیناً، وبالفصل آخر. هکذا کانت عبارة البلاغیین، وهکذا حفظناها، وبعد أن تخصصت فی القراءات القرآنیة ودلالاتها ألفیت مواضع عدة فی القرآن الکریم تُقرأ تارة بالفصل وأخرى بالوصل، ووجدت المصاحف العثمانیة تؤید هذه القراءات السبعیة الصحیحة فتثبت الواو فی نسخ وتترکها فی نسخ، الأمر الذی دفعنی إلى الوقوف والتلبث بتأنٍ ورویةٍ عند هذه الآیات لدراستها وتحلیلها} }