TY - JOUR ID - TI - المضامين الخمرية في شعر ابن حمديس الصقلي AU - زياد طارق جاسم PY - 2012 VL - IS - 32 SP - 386 EP - 427 JO - journal of Islamic science college مجلة كلية العلوم الاسلامية SN - 20578626 27078841 AB - The Andalusian great place in every Arab and Muslim, but her ordeal in the same Muslim ring sad, but civilization at every cultured prestigious location inside, in every age of Ages literary enjoys writers standing down in history over the years, among them poets, poet Abdul Jabbar bin Hamdis Sicilian (d. 527 AH), the poet, which he described d. Ahsan Abbas that (gave his youth to love and war and the enjoyment of life and Maizha was out with his family to bars or monasteries to drink wine and hear singing and enjoying study examined these addresses several launched on the first address: winery psychological, where make winery and means of overcoming the worries and sorrows, and was following address: winery technical terms out the poet in Khmryate on inherited cash to build Arabic poem, in stand on the ruins, and called to make winery substitute for these ruins. followed talked about manifestations of time in Khmryate , which dealt with the nostalgia poet to last through time in which they live and the injury of aging and loss of youth and the loss of pleasure and crying out. then took places drinking alcohol when poet of monasteries full of Balandme and companions, orchards and kindergartens are open and collapsed under way, was domesticated by the poet and loves drink where In other topic of Khmryate addressed urban environment that emerged in the Khmryate in the search for pleasure and the presence of women dancing and Sakia and singer, and then terminated Search Conclusion The most important results, In conclusion I thank God that managed to accomplish this, to be the building block of scientific edifice in Andalusian literature.

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين وبعد .... فإنَّ للأندلس مكانة عظيمة في كل إنسان عربي ومسلم ،ولمحنتها في كل نفس مسلمة رنة حزينة ، ولحضارتها عند كل مثقف مكان مرموق بداخله ،وفي كل عصر من العصور الأدبية يحظى الأدباء بمكانة يذكرها التأريخ عبر السنين ، ومن بين هؤلاء الشعراء، الشاعر عبد الجبار بن حمديس الصقلي (ت 527هــ)، ذلك الشاعر الذي وصفه د.أحسان عباس بأنه ( وهب شبابه للحب والحرب والتمتع بالحياة ولذائذها فكان يخرج مع صحبه إلى الحانات أو الأديرة ليشرب الخمر ويسمع الغناء وينعم بمناظر الرقص )( ) تناولت في دراستي عناوين عدة أطلقت على العنوان الأول : الخمرة النفسية ، حيث جعل الخمرة وسيلة من وسائل التغلب على الهموم والأحزان، وكان العنوان التالي : الخمرة الفنية حيث خرج الشاعر في خمرياته على الموروث النقدي لبناء القصيدة العربية ، في الوقوف على الأطلال ، ودعا إلى جعل الخمرة بديلا ً عن هذه الأطلال . ويليه تحدثنا عن تجليات الزمن في خمرياته، والتي تناولت فيها حنين الشاعر إلى الماضي عبر الزمن الذي يعيش فيه وما أصابه من تقدم العمر وفقدان الشباب وفقدان اللذة وبكائه عليها .ثم تناولت أماكن شرب الخمر عند شاعرنا من أديرة عامرة بالندماء والجلساء وبساتين ورياض مفتوحة وانهار جارية ، كان يستأنس بها الشاعر ويحب الشراب فيها ،وفي الموضوع الآخر من خمرياته تناولت البيئة الحضرية التي ظهرت في خمرياته في البحث عن اللذة وحضور المرأة الراقصة والساقية والمغنية ،ثم أنهيت البحث في الخاتمة واهم النتائج، وفي الختام أشكر الله تعالى في أن وفقت في انجاز هذا ،ليكون لبنة من لبنات الصرح العلمي في مجال الأدب الأندلسي . ER -