@Article{, title={Stylistic approach to Sura «Sad» Nasrollah Shameli دراسة أسلوبية في سورة « ص »}, author={Somayeh Hassanalian سميه حسنعليان and Dr. Nasr Allah Shamli د. نصرالله شاملي}, journal={Ahl Al-Bait Jurnal مجلة أهل البيت}, volume={1}, number={11}, pages={161-178}, year={2011}, abstract={No doupt that the Qur'anic expression contains secrets and aesthetics and artistic touches and images which show that the Quran art intended to support this opinion that it isn’t people speech. So, this research is going to study Sura «Sad» using a stylistic approach, which focuses on data General Linguistic and deals with the role of image and music sounds and vocabularies in Sura, and stadies semantic features of words and the accuracy of vocabulary selection in the sura and tracking stylistic phenomena in the sura and the meanings associated like repetition, and the question, and interested in Images, based on analogy and metaphor, and real images.Based on the results of this study, it has been proved that balance intended in the rhythm of Sura like repetition is an important element in increasing the pace of this beautiful one chapter, in addition to the consistency of these voices, and that the words in sura characterized by precision in the choice and the power of influence in the recipient and that the technical consistency has emerged between the different images and rhetoric of the real clearly.

لا شك أنّ للتعبير القرآني أسراراً وجماليات ولمسات وصوراً فنية تدلّ على أنّ هذا القرآن كلام فني مقصود وُضع وضعاً دقيقاً ونُسج نسجاً محكماً فريداً. استهدف هذا البحث دراسة سورة « ص » مستخدماً المنهج الأسلوبي الذي يتمحور حول معطيات علم اللغة العام. ويتناول المستوى الصوتي والدور البياني والموسيقي للأصوات والكلمات في السورة، ويدرس المستوى الدلالي وسمات الألفاظ ودقة اختيارها في السورة وتتبع الظّواهر الأسلوبية البارزة في السورة والمعاني البلاغية الملازمة لها كالتكرار، والإستفهام، واهتمّ بالتصوير الفني المعتمد على التشبيه والاستعارة، والصور الواقعية. ظهر من خلال هذه الدراسة أنّ هناك توازناً مقصوداً في إيقاع السورة كما أنّ التكرار هو من العناصر الهامّة في زيادة هذا الإيقاع الجميل للسورة، بالإضافة إلى تناسق هذه الأصوات، وأنّ ألفاظ السورة تميزت بالدقة في اختيار وقوّة التأثير في المتلقي وأنّ التناسق الفني قد برز بين الصور المختلفة ـ البلاغية منها والواقعية ـ بصورة واضحة.} }