@Article{, title={المفهوم الملحمي في الدراما التلفزيونية}, author={بهجت عبد الواحد عبد الله}, journal={journal of kufa studies center مجلة مركز دراسات الكوفة}, volume={1}, number={29}, pages={91-138}, year={2013}, abstract={The connection of the witticism with the great ancient distinguished happen. The witticism art is connected from the ancient time with wonderful great happens which is represenfed by the penetrating persons who have action and characteristics. Those personalities may be expanded to be like good which inverted on the conflection nature that the personalities take up the championship. The research is not want to alive the witticism as the death art from early time after it's high position in the intellectual and art acheinement of the ancient people whom pride with the acheviement and championship of their persons . That is not the research specialists researcher tries to collect the witticisim item concepts and express them in the view art fields according to modern view which restrict the championship and the conflict nature then express them with the view language ( view language element ) .The research contains four chapters the first chapter includes the problem of the research's a questions about the witticisim and it's characteristics and the expression about it in the TV drama besideto restrict it's aim and the research borders the second chapter (the therotical fram ) .The research's restricts it in three research the first one is the definition of the witticisim through the physiological and historical summary the second research tackles the witticisim from between the drama and litcratuve with consider the litlerwture is the legal inheritor of the witticisim according to modern view the third research tackles the witticisim drama them restrict three parts 1.The championship part. 2.The witticisim conflict. 3.The technical building ( the embarrassment manipolate ) Them it is apply on the research specimen in Iraqis TV series ( AL-Sefih haus ) which the research excretes the third chapter the fourth chapter is included the result and the conclusions.

أرتبط مفهوم الملحمة بالحدث العظيم والمميز قديما وحديثا ،فقد أرتبط فن الملاحم منذ أقدم الأزمان بالاحداث العظيمة والمذهلة التي قامت بها شخصيات خارقة في أفعالها وصفاتها الى الحد الذي كانت فيه بعض تلك الشخصيات الأسطورية أمتدادا للألهة نفسها ما أنعكس على طبيعة الصراعات التي خاضتها والبطولة الفائقة التي تحلت بها في مواجهة صراعاتها.والباحث اذ لايدعو الى أحياء الملحمة كجنس أدبي مات وأندثرفي فترات زمنية ماضية،بعد أن كان قمة الأنجاز الفكري والأدبي للشعوب القديمة التي تفاخرت بعقائدها وبطولات شخوصها وماثرهم فذلك ليس من أختصاص الباحث بقدر مايدعو الى أستحضار مفاهيم الاصطلاح الملحمي والتعبير عنها في ميدان الفنون المرئية وفق رؤية معاصرة تتحدد بموجبها سمات البطولة وطبيعة الصراع والتعبير عنها بلغة السرد المرئي(عناصراللغة المرئية).وقد قسم الباحث بحثه الى أربعة فصول رئيسة ،تضمن الفصل الأول مشكلة البحث التي صاغت تسائله عن ماهية الملحمة وخصائصها والتعبيرعنها في الدراما التلفزيونية أضافة الى تحديد أهداف وأهمية وحدود البحث.أما الفصل الثاني(الأطارالنظري)فقد حدده الباحث في ثلاثة مباحث تحدد المبحث الاول بتعريف ماهية الملحمة من خلال نبذة تاريخية وفلسفية عن نشوئها ،في حين تناول المبحث الثاني الشكل الملحمي بين الدراما والادب وأعتبار الاخير الوريث الشرعي للملحمة ولكن وفق رؤى معاصرة،أما المبحث الثالث فتناول الملحمة في الدراما المرئية وتم تحديد ثلاثة محاور لها هي:1-المحور البطولي2-الصراع الملحمي3-البناءالفني(المعالجة الأخراجية)وقد تم تطبيقها على عينة البحث في المسلسل التلفزيوني العراقي(بيوت الصفيح) والتي أفرز لها الباحث الفصل الثالث(اجراءات البحث)في حين خرج الفصل الرابع بالنتائج والاستنتاجات.} }