TY - JOUR ID - TI - Abbasid caliphate and Imam Hassan Askari (peace be upon him) (256 -260 AH AH / 870 AD -874 AD) الخلافة العباسية والامام الحسن العسكري (عليه السلام) (256ه-260ه/870م-874م) AU - A. D. M. Ammar Muhammad Yunus أ.م.د.عمار محمد يونس AU - Abeer Abdul Rasul عبير عبد الرسول PY - 2013 VL - 4 IS - 1 SP - 243 EP - 264 JO - Al-Bahith Journal مجلة الباحث SN - 22223002 2790220X AB - Conclusion Taken of the Abbasid Caliphate hostile attitude of the people of the house (peace be upon them), imposing on the al-Askari (peace be upon him) house arrest and enter the prison several times and laid on him the eyes and spies, and finally slipped the poison into his attempt to get rid of than was enjoyed by the position of Imamate at the nation's respect, love and obedience and loyalty, and the signal phase of the seriousness of the situation and ultimately to the system of the ruling, it is according to Islamic tradition Imam atheist century and this means that the descendants of Imam atheist ten (peace be upon him) is savior Mahdi (Allah hasten his private parts), so stressed succession by imprisonment for more than once and pinch it for fear of the birth of the promised, or nail him and kill him to know him when you killed his father (peace be upon them), but failed miserably Bgepth Minor (260 e -329 e), and failed as usual Bgepth major, and failed to bury the Imam in his home when his father, Imam Hadi (AS peace) and turned their home into a center to attract and Shiites loyal to the people of Bayt (peace be upon them), and loss of succession for this part of the capital . The Imam (peace be upon him) the role of adult and senior play its reform and guidance in directing the nation's humanity to comply with good morals, and to be moral universe, The impact of the Imam (peace be upon him) greatly influence and at the same circles of the ruling at a time that it wanted the caliphate isolating him from his followers and the nation, we find that the forward (peace be upon him) went to a circle wider to attract not only general but senior statesmen, not only the Arabs but reunited this change and reform the Turks, too, as he did not guide for Muslims, but also guidance to Christians and other people to the religion of truth and justice, was the (peace be upon him) Yes, back to the Messenger of Allah (peace be upon him) saw his senior statesmen entitlement of succession to the Imamate and leadership of the nation as a touched of ideas and theories correct and successful solutions to the realities and problems of the Islamic nation, while they did not find anything of this when the successors of the Abbasids

إن المجتمعات الإنسانية بصورة عامة والعربية منها بصورة خاصة تمتلك مجموعة من العلوم والمفاهيم والنظريات والمبادئ والقيم والاخلاق التي تتحلى بها وتقدتي بمن يمتلكها , وان لكل امة رموزها وقادتها اللذين لهم الثقل الأكبر في حركة تأريخ أممهم لما يمتلكونه من مقومات وركائز عُليا تسير بجادة الإنسانية نحو الفلاح والصلاح.ومما لا شك فيه أن الرسول الأعظم محمد (صلى الله عليه واله) كان وما زال يمثل جوهرة الإنسانية ومثلها الأعلى , وباني صرح الحضارة الإنسانية للعالم اجمع, وهذا لا يختلف عليه احد لما يمتلكه ذريته وهم أهل البيت (عليهم السلام) من ثقل سياسي وديني و اجتماعي واقتصادي وثقافي في العالم الإسلامي والإنساني, فنرى بالأحداث التأريخية قوة وتأثر ابناء الصحابة فيها بطبيعة الحال تكون اهمية أهل البيت (عليهم السلام) بدرجة اكبر واقوى لثقلهم الامتدادي لجدهم الرسول (صلى الله عليه وآله).ومن هنا فإن الدراسة عن أهل البيت (عليهم السلام) تعد اكثر الدراسات ضرورة وحاجةً, نظرا لما يمثله هؤلاء الأئمة (عليهم السلام) من قيادة الأمة دينياً و دنيوياً , ونظراً لما أدوه من دور رسالي وقيادي في حفظ الإسلام وابنائه من الإنحرافات والإنحلالات, وتقديم الحلول الناجحة في مجال السياسة والإقتصاد والإجتماع والمعاصرة ومتطلبات الزمان والمكان والأشخاص وبالتالي الأحداث وتطوراتها.إن دراسة الإمام (عليه السلام) وعلاقته بالخلافة العباسية بالإعتماد على المصادر والمراجع الأساسية للوقائع التأريخية والوقوف عليها والنظر في نصوصها وتحليلها و مراجعتها والموازنة فيما بينها, يعد خطوة للإستفادة فيما تكنه هذه المصادر من علومات قيمة تضم تجارب الماضين, وبالتالي الأخذ بها وحل مشاكل عصرنا وتطوير ورفد مستقبلنا بخطط عامة اصيلة مستمدة من تأريخ ابناء نبينا الكريم محمد (صلى الله عليه وآله), فالتاريخ وحسب التفسير الأسلامي, هو لأخذ الدروس والعِبر, قال الإمام علي (عليه السلام), عندما سُأل عن الإيمان ودرجاته, ((واليقين منها على اربع شُعب,على تبصرة الفِطنة, وتأويل الحكمة, وفهم العِبرة, وسنة الأولين, فمن تبصر في الفطنة تبينت له الحكمة, ومن تبينت له الحكمة, عرِف العِبرة, فكأنما كان في الأولين)), فعلى الرغم من أن التأريخ لا يعيد نفسه, الا انه كله معاصر ... ER -