TY - JOUR ID - TI - مؤمن آل فرعون في القرآن الكريم قراءة تفسيرية AU - قتيبة فوزي جسام AU - زبن عجيمي إبراهيم PY - 2013 VL - 4 IS - 16 SP - 1 EP - 57 JO - Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية SN - 20716028 27068722 AB - He is a believer from the relatives of Pharaoh or from his tribe. He lived in the time of Moses (PBUH). He is considered by the majority of commentators as the crown prince of Pharaoh. When the Pharaoh tyranny its climax especially in the recent statement of Qarun and Haman in killing the children and reserving women against those who believed with Moses and when Pharaoh did not accept this, on the contrary, he wanted to kill Moses, he rose up as an orator defending the sanctity of killing people, however, killing prophets particularly the sanctity of blood of prophet. I concentrated on the following aspects. First: the significance that Moses is a prophet supported with miracles. Second: they might probably get the demise of the kingdom when he said to them" Throne is for you". Third: warning of the consequences of torture and the horrors of the Day of Judgment, removing the worldly life from their attention. He left their council. They followed him and God saved him. Thus, every advocate should trace this believer in his cause.

هو رجل مؤمن من أقرباء فرعون أو من عشيرته عاش في زمن سيدنا موسى عليه السلام وهو عند أكثر المفسرين، يعد ولي العهد لفرعون، فلما وصل الطغيان الفرعوني إلى منتهاه ولاسيما في البيان الأخير لقارون وهامان في تقتيل الأبناء واستحياء النساء من الذين أمنوا مع موسى عليه السلام ولم يقبل بهذا فرعون بل أنه أراد قتل موسى عليه السلام، فحينئذٍ انتفض وقام خطيباً مدافعاً عن حرمة قتل الناس وأعراضهم وأموالهم ولاسيما حرمة دماء الأنبياء فركز على الجوانب الآتية: الأول: الدلالة الصادقة على أن نبي الله موسى عليه السلام نبي مؤيد بالمعجزات الدالة على صدقه. والثاني: أظهر بأنهم لربما يصابون بزوال المُلك إذ قال: لكم المُلك اليوم ظاهرين في الأرض. والثالث: حذرهم من مغبة أن يقع عليهم العذاب مثلما حدث للأُمم السالفة، ثم ألفت أنظارهم إلى أهوال يوم القيامة، وبعد ذلك أخرج الدنيا من عيونهم وبعد ذلك قام من مجلسهم فلحقوه ونجاه الله، وعلى هذا حري بكل داعية أن يقتفي أثر هذا المؤمن في دعواه. ER -