TY - JOUR ID - TI - Unit consensusin theexplanatorytermforouraudit وحدة الآراء التفسيرية في مصطلح البداء AU - Mohamed Mahmoud Al-Zubaidi محمد محمود الزبيديM PY - 2013 VL - IS - 59 SP - 21 EP - 70 JO - Diyala Journal of Human Research مجلة ديالى للبحوث الانسانية SN - 29573807 29575699 AB - Coming Mr. researcher question البداء see explanatory monotheistic doctrines Islamic begins sense of linguistic and terminological of the word and decides to scientists interpretation and science assets when Imami see that the word البداء have been used in the sense terminological It (appeared to him in that it was a secret to the subjects) or (to God Almighty estimated Abdo recognition according to a specific requirement, then Allah will change his appreciation according to the appropriate newshows in person as a result of a specific job done, knowing both of which former and both cases) they took terminological meaning rather than linguistic meaning. Then talk about consensus explanatory in verse, finds where one opinion as it indicates erasure and proof in terms slaves through charity and pray and kinship and repent to God, and the transfer of human destiny from misery to happiness and this does not contradict the science of God Almighty. It possible outstanding and the impact of work to change the determination. This is what it all creeds and explanatory words reminded us that God is able eternal ancient knowledge to achieve what he wants depending on the work of the human in the lower house. Then comes with talk function on the unit thought interpretative says: (most novels that came from the flags of the nation and jurists from both schools, indicating convergence of views at the thought of interpretative (monotheistic) as whole showed the impact of good works on the reality of the Muslim., And God Unable to change terms of years erasure and Evidence).Then talk about the impact of belief Balbda says: (The impact of belief Balbda brings us to the important result is, that man can differentiate between divine science and science creatures knew rights not surrounded including surrounded him aware of God, and to Transcendence God for the shortage and ignorance, and that's what it all interpretive doctrines).

يطرح السيد الباحث مسألة البداء من رؤية تفسيرية توحيدية للمذاهب الإسلامية، فيبدأ بالمعنى اللغوي والاصطلاحي للكلمة ويقرر أن علماء التفسير وعلم الأصول عند الإمامية يرون ان لفظة البداء قد استعملت بالمعنى الاصطلاحي وهو (ظهرلهفيذلكالأمرماكانخافياًعلىالعباد) أو (ان الله سبحانه يقدر لعبده تقديراً طبقاً لمقتضى معين، ثم يبدل الله تقديرهَ طبقاً لمقتضى جديد يظهر في العبد نتيجة عمل معين يقوم به، مع علمهِ السابق في كلا الأمرين والحالين) أي إنهم اخذوا المعنى الاصطلاحي بدل المعنى اللغوي. ثم يتحدث عن الآراء التفسيرية في آية البداء، فيجد فيها رأياً واحداً إذ إنها تدل على المحو والإثبات في آجال العباد عن طريق الصدقة والدعاء وصلة الرحم والتوبة لله تعالى، ونقل مصير الإنسان من الشقاء إلى السعادة وهذا لا ينافي علم الله تعالى. لأنها من الآجال المعلقة وتأثير العمل في تغير المصير. وهذا ما عليه جميع المذاهب التفسيرية والتي ذكرنا أقوالهم من أن الله قادر بعلمه القديم الأزلي أن يحقق ما يريد تبعاً لما يقوم به الإنسان من أعمال في دار الدنيا. ثم يأتي بالأحاديث الدالة على وحدة الفكر التفسيري إذ يقول: (أن أغلب الروايات التي جاءت عن أعلام الأمة وفقهائها من كلتا المدرستين، تدل على تقارب وجهات النظر في الفكر التفسيري (التوحيدي) إذ كلها بينت تأثير الأعمال الصالحة على واقع الإنسان المسلم. وان الله تعالى قادر على التغير من حيث سنة المحو والإثبات).ثم يتحدث عن أثر الاعتقاد بالبداء فيقول: (ان أثر الاعتقاد بالبداء يوصلنا إلى نتيجة مهمة وهي، ان الإنسان يستطيع أن يفرق بين العلم الإلهي وعلم المخلوقين فعلم الإنسان لا يحيط بما أحاط به علم الله تعالى، وإلى تنزيه الله عن النقص والجهل، وهذا ما عليه جميع المذاهب التفسيرية). ER -