@Article{, title={Cultural transformations in the structure of the modern poetic text Butterfly and Crutch" Hassab Sheikh Jaafar as a model أثر التحولات الثقافية في بنية النص الشعري الحديث - الفراشة والعكاز لحسب الشيخ جعفر أنموذجاً}, author={Kareem Shghedl كـــــريم شــــــغيدل}, journal={Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية}, volume={37}, number={62}, pages={1-25}, year={2013}, abstract={Cultural transformations of the text literary, in recent times, received with some students' interest, given to its importance in uncovering of the cultural dimensions of the artificial phenomena. The technical and substantive aspects have won the bulk of the studies. And we do not believe that we will add some important thing, if we focused attention the aesthetic side of the text or studying it according to external or internal curriculum, without what we have proposed in this research as a cultural, entrance. We hope it be appropriate to determine the nature transitions and background of cultural contexts in which they produced, hence we focused on cultural orientation for the shifts of poetic text. We chose a significant shift that made a phenomenon accompanied with movement of poetic modernity, namely employment of structures in building the modern poetic text. And in intentional methodology we chose the work (butterfly and crutch) of the great poet (Hasab Al-Sheikh Jaafar) as a procedural model to cover the phenomenon, for two main reasons: first, the fact that the texts in this work were built in intentional conscious to recall the narrative side and employ it as broadest recruitment process as could be, which means entire recruitment according to hypotheses aesthetic - cultural and semantic. Second: it maintained the basic necessities for free poetry (rhyme and rhythm), and did not go out on the metric rhythms of al Al-Khalil only in incidental places. This means that the poet wanted intentionally to find areas of interpretation narrative in the language of poetry and its known rhythms. We have tried in our research to trace part of the scene of Iraqi poetry, to refer to the implications of a cultural shift on the structure of the text and its recruitments. We tried also to reveal linking cultural transformations with nearby political and social and economic structures. Then we stood at the most prominent cultural motives of osmosis of paronomasia phenomenon between prose and poetry. We wanted to emphasize the case of compensation for oral features that began to dwindle because of the direct decrease of communication channels with poetry audience on one hand, and cultural march of arts of narrating on the other.

حظيت التحولات الثقافية للنص الأدبي، في الآونة الأخيرة، باهتمام بعض الدارسين، لما لذلك من أهمية بالغة في الكشف عن الأبعاد الثقافية للظواهر الفنية، على أن الجوانب الفنية والمضمونية قد نالت القدر الأكبر من الدراسات، ولا نعتقد بأننا سنضيف شيئاً مهماً، إذا ما انصب اهتمامنا على جمالية النص أو دراسته على وفق المناهج الخارجية أو الداخلية، من دون ما اقترحناه في هذا البحث من مدخل ثقافي، نأمل أن يكون ملائماً للوقوف على طبيعة التحولات وخلفية السياقات الثقافية التي أنتجتها، ومن هنا جاء تركيزنا على المنحى الثقافي لتحولات النص الشعري. لقد اخترنا تحولاً مهماً شكّل ظاهرة رافقت حركة الحداثة الشعرية، ألا وهو توظيف البنى السردية في بناء النص الشعري الحديث، وبقصدية منهجية قمنا باختيار ديوان (الفراشة والعكاز) للشاعر الكبير(حسب الشيخ جعفر) أنموذجاً إجرائياً للإحاطة بالظاهرة، لسببين رئيسين: أولهما كون النصوص في هذا الديوان بنيت بقصدية واعية على استدعاء السردي وتوظيفه شعرياً بأوسع ما تكون عليه عملية التوظيف، أي توظيف كلي على وفق فرضيات جمالية – ثقافية ودلالية. ثانيهما: أنها حافظت على(المستلزمات الأساسية) للشعر الحر(الوزن والقافية)، ولم تخرج على إيقاعات الأوزان الخليلية إلا في بعض المواضع العرضية. وهذا يعني أن الشاعر أراد عن قصد، البحث عن مناطق التأويل السردي بلغة الشعر وإيقاعاته المعروفة، وقد حاولنا في بحثنا هذا أن نتتبع جانباً من المشهد الشعري العراقي، للإشارة إلى انعكاسات التحول الثقافي على بنية النص وتوظيفاته، مبينين ارتباط التحولات الثقافية بالبنى المجاورة، السياسية والاجتماعية والاقتصادية، ثم وقفنا عند أبرز الدوافع الثقافية لظاهرة التنافذ الأجناسي بين السرد والشعر، مؤكدين حالة التعويض عن السمات الشفاهية التي بدأت تتضاءل بسبب انحسار قنوات الاتصال المباشر بجمهور الشعر من جهة، والزحف الثقافي لفنون السرد من جهة أخرى.} }