TY - JOUR ID - TI - THE STANCE OF ABI- ATTAIEB ALMUTANABI FROM HIS ENVIOUS RIVALS (٣٠٣-٣٥٤ AH) (View Study and Analysis) موقف ابي الطيب المتنبي من حساده (303- 354 هـ) عرض ودراسة وتحليل AU - .Hashim Salih Manna هاشم صالح مناع PY - 2013 VL - 43 IS - 67 SP - 1 EP - 46 JO - Adab AL Rafidayn اداب الرافدين SN - 03782867 26642506 AB - The peculiar character of Almutanabi and his art has caused agreat and vast dispute among the political، the social and the artisticentities. Since this poet strove very hard to build a society that isbased on excellent ethics and virtuous values. He used to enjoynumerous attributes، a number of poets were lacking. Some ofwhich are the following: his ambitions، his aspirations، his dreams،his eloquence، his self-confidence، his excellent individualitycompared to his peers، his distinguished and unique charactercompared to the youths in his generation، his physical power، hisaspiration، his determination، his chivalrous character، his geniusmind، his skills، his self-esteem and superciliousness، his noblecharacter in refusing to indulge in west-time circles، and his refusalto describe other than kings and princes (only those who enjoyhaughty characters)، i.e. those whom he prescribed on them hisspecific conditions- these conditions which no poet dared to laydown before him nor after him، and they (kings and princes)accepted these conditions and not only they accepted them but alsothey were eager to gain his pleasure in the hope to be described inone of his sublime poems. Due to all the previous، the envious -gloating/rejoicing over another’s grief (schadenfreude)- rivalsstarted to plot against him، and feel rancor towards him، and accusehim with false accusations، because he stood as an obstacle betweenthem and the ruling class، and because of him they were deprivedfrom the prizes and gifts، and he was a cause in the ignorance oftheir poems and their being driven away from the courts of such(kings and princes)، because such poets failed to keep up or compete with him. Almutanabi discovered them and showed thereasons of their jealousy، and despite of that sometimes he justignored them and sometimes he found excuses for them، but inother times – when he saw their persistent envy، their ignorantminds، their corruption، and their trifle conducts have extended andspread and started bothering him when reached to the men of powerhe retaliated with might and harshness so that he may repulse themand cause them to shut their faces up، and convince them، but indoing that he never cursed them nor used bad language with them،and in doing that he kept his excellent principles and great ethicsthat he subscribes to and believes in، understanding the loftyposition he and his art occupy in the hearts of all the just people،the readers of his poetry.

إن شخصیة المتنبی شخصیة أثیرة مؤثرة، متفردة متمیزة، نسیج متکامل، فیها مقومات وفضائل تفوق أقرانها، تثیر الإعجاب والحسد على حدٍّ سواء. إعجاب یظهر بوضوح جلیّ عند الخاصة والعامة، عند الملوک والأمراء الذین حرصوا على اجتذابه، طمعاً فی الحصول على غرر قصائده، إذ فتحوا له أبواب قصورهم، ورفعوا الحجاب عنه فی مجالسهم، ونادموه فی حلّهم وترحالهم، وأجزلوا العطاء له، وخصُّوه بالصّلات، بل تنافسوا فی زیادة جوائزه أملاً فی استبقائه لدیهم ـ لعدم وجود المنافس له، ولأنه کان مالئ الدنیا وشاغل الناس، وشاعر العربیة بلا منازع ـ حتّى یکون مختصاً بهم، منقطعاً لهم. أما الإعجاب الآخر فقد تمثّل فی إعجاب الشعراء ونفر من أصحاب السلطة والناس؛ لأنه لا ینطق إلا بالدرر، یأتی بکل نادرة عجیبة، وینظم کل قصیدة فریدة، ویصوغ الحکم والأمثال الشاردة، ویرسل عیون أبیاته السائرة، لکن هذه الفضائل کانت سبباً إلى تحوّله عند بعضهم إلى نوع من الحسد والخصومة والعداوة والضغینة؛ لأنه حال بینهم وبین الوصول إلى الملوک والأمراء، وحجب عنهم الجوائز والهبات، وسبَّب فی کساد أشعارهم، وإقصائهم عن مجالسهم فعجزوا عن مجاراته، وقصّروا عن اللحاق به، وخابوا فی مقارعته، وأخفقوا فی منافسته؛ لأنه فاز بقصب السبق، وبقی فی الحلبة وحیداً بلا منازع، یصول ویجول. أضف إلى ذلک أسباباً أخرى کثیرة سنتحدث عنها فیما بعد، لذلک کان غصة فی حلوقهم، وهمّاً فی نفوسهم، وسهماً فی قلوبهم، وسیفاً مسلطاً على رقابهم، ما دفع بهم إلى التربص به، والکید له، والوشایة ضده عند أصحاب السلطة. فما کان أمام المتنبی من سبیل إلا أن یفضح أسرارهم، ویبیّن سبب حسدهم له، ویوضح موقفه منهم، ویدرأ هذا الخطر المحدق به بطریقته، ویدافع عن نفسه، ویهاجم حساده، ویصب جام غضبه علیهم، مترفعاً عن مجاراتهم، والسیر على خطاهم. ER -