@Article{, title={Linguistic and Syntactic Phenomena in the Reading of Mohammed Bin Al-Zuhri (Died in 124 A.H.). الظواهر اللغويّة والنحويّة في قراءة محمّد بن مسلم الزهريّ (ت124هـ)}, author={Hana' Abdul Ridha Raheem Al-Rubai'i هناء عبد الرضا رحيم الربيعي}, journal={ADAB AL-BASRAH آداب البصرة}, volume={}, number={66}, pages={113-142}, year={2013}, abstract={Readings are honest expressions of the mirror the reality of the Arabic language after the revelation of the Koran, which is an important source of study Arabic at all levels: acoustic and morphological and grammatical. The main reason of such importance to the readers adopt a scientific approach in controlling the accurate reading, validation, and militancy in the accuracy of codified, check the support of her account. This needs to know the culture and wide; so it was most of the readers of scientists in Arabic and rules, and Muhammad ibn Muslim syphilis (124 e) are one of those scientists who Tafrdoa Collection, conservation and the novel, it was his position unique in science among his scholars, and remember the sources that he had read the number of readers and heard of them and assigned them, Vqrath The conclusion of the excreted by culture and the culture of his predecessors. Us to read the syphilis group of phenomena, linguistic, grammatical, some of these phenomena can be traced back to the issue of the dispute Allahja among the Arab tribes, and tend to these tribes of the preference sections of static on the animation, or the tendency to speed and economy of effort, muscular, as is the case of tribes of the desert, which belongs to syphilis, it belongs to a nomadic environment, the Hijaz, which tends to give the desired depth of the voice of the words as in elongation in the pronunciation of sounds, and manifest, and aggrandizement, and to emphasize it. Some of these phenomena - especially sound - due to the resort to alleviate the reader, and try to stay away from gravity in the pronunciation of sounds and then relieved in the pronunciation of scripture. In addition to these acoustic phenomena, we find a set of linguistic phenomena adopted by scientists in the sacred texts to guide them new meanings Ahtmmeltha readings, the reader may be directed to this reading or that of that of the stems of this reading of a new semantic meaning is not achieved by reading the other. This form of thinking Semantic among scientists, as the direct reading is likely to change the original language of words, or direct the morphological, or base grammar depending on the point of view followed by the researcher and the culture of language, even if the reader reads what is true novel and attributed, and some of them dependent transport and the novel and the way performance and supply do not interfere in anything from reading the text. We have offered to search a number of directives linguistic and grammatical reading syphilis, we analyzed the direction of the reading in the light of the culture, language, trying as much as possible a statement of public perception to the image of the Arabic language in the middle of the first century and the beginning of the second century AD, the period in which he lived Muhammad ibn Muslim syphilis, and show effort This reader in dealing with the Qur'anic text by reading it.

تعدّ القراءات القرآنيّة المرآة الصادقة المعبّرة عن واقع اللغة العربيّة بعد نزول القرآن الكريم ، وهي مصدر مهم من مصادر دراسة اللغة العربيّة في جميع مستوياتها: الصوتيّة والصرفيّة والنحويّة . ويعود السبب الرئيس في هذه الأهمية إلى اعتماد القرّاء منهجاً علميّاً دقيقاً في ضبط القراءة ، والتحقّق من صحّتها، والتشدّد في دقّة تدوينها ، والتحقّق من سند روايتها . وهذا الأمر يحتاج إلى معرفة وثقافة واسعة ، لذا كان أغلب القرّاء من العلماء بالعربيّة وقواعدها ، ومحمّد بن مسلم الزهريّ (124ھ) واحد من أولئك العلماء الذين تفرّدوا بالجمع والحفظ والرواية ، فقد كانت له مكانته المتفرّدة في العلم بين أقرانه من العلماء ، وتذكر المصادر أنّه قرأ على جملة من القرّاء وسمع منهم وأسند إليهم ، فقراءته كانت خلاصة لما أفرزته ثقافته وثقافة سابقيه . تواجهنا في قراءة الزهريّ مجموعة من الظواهر اللغويّة والنحويّة ، بعض هذه الظواهر يمكن إرجاعه إلى مسألة الخلاف اللهجيّ بين القبائل العربيّة ، وما تميل إليه هذه القبائل من إيثار المقاطع الساكنة على المتحرّكة، أو الميل إلى السرعة والاقتصاد في الجهد العضليّ مثلما هو حال قبائل البادية التي ينتمي إليها الزهريّ ، فهو ينتمي إلى بيئة الحجاز البدويّة التي تميل إلى إعطاء العمق الصوتيّ المطلوب للألفاظ مثلما هو الحال في الاستطالة في نطق الأصوات ، والجهر ، والتفخيم ، والتشديد فيها .وبعض هذه الظواهر- لاسيّما الصوتيّة - يرجع إلى لجوء القارئ إلى التخفيف ، ومحاولة الابتعاد عن الثقل في نطق الأصوات ومن ثمّ التخفّف في نطق النصوص القرآنيّة . إلى جانب هذه الظواهر الصوتيّة نجد مجموعة من الظواهر اللغويّة التي اعتمدها العلماء في توجيههم النصوص القرآنيّة إلى معان جديدة احتملتها القراءات، فقد يكون توجّه القارئ إلى هذه القراءة أو تلك نابع ممّا تحقّقه هذه القراءة من معنى دلاليّ جديد لا تحقّقه القراءة الأخرى . وهذه صورة من صور التفكير الدلاليّ لدى العلماء ، إذ أنّ توجيه القراءة يحتمل تغيير الأصل اللغويّ للألفاظ ، أو توجيهها الصرفيّ ، أو قاعدتها النحويّة تبعاً لوجهة النظر التي يتبعها الباحث وثقافته اللغويّة ، وإن كان القاريء يقرأ بما صحّت روايته وإسناده ، ومنهم من يعتمد النقل والرواية وطريقة الأداء والعرض فلا يتدخّل في شيء من قراءة النصّ القرآنيّ . وقد عرضنا في البحث جملة من التوجيهات اللغويّة والنحويّة لقراءة الزهريّ ، وحلّلنا توجيهه لهذه القراءة في ضوء ثقافته اللغويّة ، محاولين قدر الإمكان بيان التصوّر العامّ لصورة اللغة العربيّة في منتصف القرن الأوّل وبداية القرن الثاني الهجريّين ، الفترة التي عاش فيها محمّد بن مسلم الزهريّ ، وإظهار جهد هذا القارئ في التعامل مع النصّ القرآنيّ من خلال قراءته .} }