@Article{, title={الحماية الإجرائية لحق المؤلف في القانون العراقي والمصري}, author={alaa hussin motlak علاء حسين مطلق}, journal={Al-Hiqouq مجلة الحقوق}, volume={5}, number={20}, pages={99-127}, year={2013}, abstract={AbstructProcedural protections of copyright law in the Iraqi and Egyptia Summary:Were not intellectual property rights in ancient times, the object of protection, but there is a need for such protection with scientific progress and the emergence of modern inventions according to which the possible dissemination of literature and works in all parts of the world in a different and sophisticated. It was the invention of the Printing Tools significant impact in drawing attention to the need to provide adequate protection for literary and intellectual property. It is no longer limited to copyright, but other pictures have emerged to exploit the copyright representative in width and rhythm, representation and transport over the air and through the publication of works and piped to the public. So began the author hopes for profit financially from the product of creation and creativity of the idea.The appearance was the real copyright - as one of the images of intellectual property - in the eighteenth century after the French Revolution. Though part of the Principles of the view that the emergence of intellectual property began in the form of Arab-Islamic customs and protection system planned by the State, contrary to what some regarded as most correct of the emergence of intellectual property due to the Middle Ages in Europe. And demonstrates some of the prosperity of the lslamic civilization in the heart of lslam, in writing, creativity in all walks of life.

1- لم تكن حقوق الملكية الفكرية في العصور القديمة محلاً للحماية( )، وإنما ظهرت الحاجة إلى هذه الحماية مع التقدم العلمي وظهور المخترعات الحديثة التي بمقتضاها أمكن نشر المؤلفات والمصنفات في جميع أنحاء العالم بصورة مختلفة ومتطورة. فقد كان لاختراع أدوات الطباعة أثر كبير في لفت الأنظار إلى ضرورة توفير الحماية الكافية للملكية الأدبية والفكرية. فلم يعد الأمر مقصوراً على الطبع والنشر، وإنما ظهرت صورا أخرى لاستغلال حقوق المؤلف ممثله في العرض والإيقاع والتمثيل والنقل عبر الأثير وغير ذلك عن طريق نشر المصنفات وإيصاله للجمهور. لذلك بدأ المؤلف يرجو ربحاً مالياً من نتاج خلقه( ) وإبداعات فكرة.2- وقد كان الظهور الحقيقي لحق المؤلف – باعتباره إحدى صور الملكية الفكرية – في القرن الثامن عشر بعد وقوع الثورة الفرنسية. وإن كان جانب من الفقه يرى أن نشأة الملكية الفكرية بدأت عربية إسلامية على شكل أعراف ونظام حماية مقرر لها من قبل الدولة على خلاف ما يرجحه البعض من أن ظهور الملكية الفكرية يرجع إلى العصور الوسطى بأوروبا( ). ويدلل البعض على ذلك بازدهار الحضارة الإسلامية في صدر الإسلام، في مجال حركة التأليف والإبداع في مختلف مناحي الحياة( ).3- وعلى المستوى الدولي، أنشئت الجمعية الأدبية والفنية في باريس عام 1878م، ومن خلالها تم عقد اتفاقية برن في سبتمبر عام 1986م حماية المصنفات الأدبية والفنية، كما عقدت في جنيف في سبتمبر عام 1952م الاتفاقية الدولية لحقوق المؤلف. وقد أعيد صياغة الاتفاقيتين السابقتين في باريس في 24 يوليو عام 1971م. وقد أنشئت المنظمة العالمية للملكية الفكرية (W.I.P.O) عام 1967م، وهي منظمة تابعة لهيئة الأمم المتحدة. كما عقدت اتفاقية التسجيل الدولي للمصنفات السمعية والبصرية في جنيف في 18 أبريل عام 1989م. وأخيراً اشتملت اتفاقيات الجات (GATT) (دورة أورجواي عام 1994م) على اتفاق خاص بالجوانب المتصلة بالتجارة من حقوق الملكية الفكرية (Trips).} }