TY - JOUR ID - TI - Crime of Extramarital Affairs Between Egyptian Laws and Islamic Legal Code : A study in Content جريمة الزنا ما بين القوانين الوضعية المصرية والشريعة الإسلامية دراسة موضوعية AU - Tayseer Ihmeid Abal AL- Rikabi تيسير أحميد عبل ألركابي PY - 2014 VL - IS - 68 SP - 321 EP - 354 JO - ADAB AL-BASRAH آداب البصرة SN - 18148212 27886034 AB - After going in search of adultery between the law and Egyptian law has found to the best of the modest number of results, remember the following: - I) that the crime of adultery is more serious than murder, and that was killing the loss of the spirit of the the crime of adultery, the loss of lineages and symptoms and evidence of this: -1) that the crime of adultery is the right of God, can not be tolerated and the waiver of the hadd it. The punishment so the two rights and the right of the right of God to the slave the right of a person and is often could be waived to pay blood money or pardon 2) held the deadly retribution on the testimony of two men or recognition, but in the establishment of reducing conditions shall be met in the crime of adultery, four witnesses men of vision.3) Required to be witnesses in the four just men Bfaragha examined the private parts, and be explicit testimony on the act does not differ in time or place not because of someone's testimony, while in the crime of murder may be a man and two women, masculinity is not required in the certificate.4) ) The Return of the certificate in the crime of adultery and lack of numbers, different from all the borders and the crimes identified by the Islamic Sharia, the returned number of witnesses or less are reducing ejaculation.5) That the witnesses who signed them both naked in their testimony does not accept anything the evidence verse in Surat Al-Nur the foregoing. Reject their testimony with the rest of the legitimate things. II) that the crime of adultery is a crime of humanity denied by the various types and brands before the advent of divine law, and confirmed this heinous crime laws (adultery).III) vary the death the Egyptian law on the death of Islamic law in the crime of adultery, then as mentioned in paragraph 6 that Islamic law limits the adulterer and the adulteress Baqhobtin the first stoning of the married and the other skin is fortified or so-called virgin, or the Egyptian law was not subjected to the weight of non-immune to any non-married and inventory Punishment only Palmtzoj or married, or married to hold true.

قبل الخوض في بحث جريمة الزنا مابين القوانين الوضعية المصري والشريعة الإسلامية , قد وجدت بحسب علمي المتواضع عدة نتائج دفعتني في الولوج في كتابة هذا البحث اذكر منها:أولاً / إن جريمة الزنا هي اخطر من جريمة القتل، وأن كان في القتل إزهاق للروح فان في جريمة الزنا ضياع الأنساب والأعراض وما يدل على ذلك:-1) أن جريمة الزنا هي حق لله، ولا يجوز التهاون والتنازل عن أقامة الحد فيه.أما القصاص فيكون فيه حقان حق لله وحق للعبد وحق العبد هو الغالب ويمكن التنازل عنة بدفع الدية أو العفو عنه.2) يقام القصاص على القاتل أما بالإقرار أو بشهادة رجلين، أما في أقامة الحد في جريمة الزنا فيشترط أربعة شهود رجال بالرؤية.3) يشترط في الشهود أن يكونوا أربعة رجال عدول عاينوا فرجه بفرجها، وتكون شهادتهم صريحة على الفعل ولا يختلفون في زمان أو مكان ولا يرجع احدهم عن الشهادة، أما في جريمة القتل يجوز ان يكون رجل وامرأتين ولا يشترط الذكورة في الشهادة.4) إن الرجوع عن الشهادة في جريمة الزنا والنقص في عددهم، يختلف عن جميع الحدود والجرائم التي حددتها الشريعة الإسلامية، فان رجع الشهود أو قل عددهم يتعرضون لحد القذف , أما في القصاص إذا رجع الشهود فلا يقام عليهم حد وإنما عقوبتهم متروكة للقاضي أو ولي الأمر.5) أن الشهود الذين وقع عليهم حد القذف لا تقبل شهادتهم في أي شيء بدليل الآية في سورة النور السابقة الذكر. ترفض شهاداتهم ببقية الأمور الشرعية.ثانياً / أن جريمة الزنا هي جريمة أنكرتها الإنسانية بمختلف أنواعها وأصنافها قبل مجيء الشرائع السماوية، ثم أكدت هذه الشرائع بشاعة الجريمة (جريمة الزنا). ER -