@Article{, title={The idea of ​​security (harm) in Islamic jurisprudence and its application to environmental damage, a comparative study between the Iraqi and Jordanian legal and Islamic jurisprudence فكرة الضمان (الإضرار) في الفقه الإسلامي وتطبيقاتها على الضرر البيئي دراسة مقارنة بين القانونيين العراقي والاردني والفقه الاسلامي}, author={ali mohammed kalaf علي محمد خلف}, journal={Risalat al-huquq Journal مجلة رسالة الحقوق}, volume={6}, number={2}, pages={71-109}, year={2014}, abstract={In the Civil law approach whether in French, Egyptian, Iraqi laws and other laws considered negligence is the general rule for civil liability , which requires compensating injured when completed civil liability the three pillars of the error and the damage and the causal relationship . The exception to this rule any base error - is to establish responsibility for the harmful act on the element of damage without a mistake , so realized the responsibility for tort as soon as the damage and the causal relationship between the latter and the act. This responsibility dubbed responsibility based on the damage , which is based upon Islamic jurisprudence. Accordingly, we will try to look at the idea of warranty ( damage ) in Islamic jurisprudence , it has to be what researchers in the law , that we address to the existing jurisprudence wealth in the Islam .The researcher wants to apply this responsibility - responsibility of Islamic jurisprudence- on the harm resulting from the pollution .Accordingly, this articles will be based on two sections . The first will be addressed to the concept of direct and causing whereas the second deals with the role of the direct and causing determine a causal relationship

كما هو معلوم في القانون المدني سواء أكان في القانون الفرنسي أو المصري أو العراقي وغيرها من القوانين اعتبرت الخطأ هو اساس المسؤولية المدنية، مما يستوجب تعويض المضرور متى ما اكتملت المسؤولية المدنية أركانها الثلاثة المتمثلة في الخطأ والضرر والعلاقة السببية . والاستثناء عن هذه القاعدة أي قاعدة الخطأ – هو إقامة المسؤولية عن الفعل الضار على عنصر الضرر دون استلزام وجود الخطأ ، بحيث تتحقق المسؤولية عن الفعل الضار بمجرد تحقق الضرر والعلاقة السببية بين الاخير والفعل . هذه المسؤولية يطلق عليها المسؤولية القائمة على عنصر الضرر والتي يقوم عليه الفقه الاسلامي. وعليه سنحاول أن نبحث في فكرة الضمان (الأضرار) في الفقه الإسلامي، إذ لابد لنا كباحثين في القانون ، أن نتطرق إلى الثروة الفقهية الموجودة في فقهنا الإسلامي.وقد ارتأى الباحث ان يطبق هذه المسؤولية اي مسؤولية الفقه الاسلامي عن الضر الناتج عن التلوث البيئي. في ضوء ذلك فان هذا البحث يقوم على مبحثين رئيسين. الاول يتناول مفهوما المباشرة والتسبب, واما الثاني فيتناول دور المباشرة والتسبب في تحديد علاقة السببية.} }