@Article{, title={A Comparison Between the Two Explanations of Al-Thamaneeni and Ibn Ya'eesh for Ibn Jinni's Book "Al-Mulooki Derivation" in Chapter (Rules and Laws to be Useful in Derivation) موازنة بين شرحي الثمانيني وابن يعيش على التّصريف المُلُوكيّ لابن جنيّ في باب (عُقودٌ وقوانينُ يُنْتَفَعُ بها في التَّصريف)}, author={Mohsen Adnan Mohsen محسن عدنان محسن}, journal={Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية}, volume={}, number={15}, pages={339-351}, year={2014}, abstract={At the end of his book, Al-Mulooki Derivation, Ibn Jinni put some of the rules and laws he said to be useful in derivation. They were explained by both Al-Thamaneeni in his book, Derivation's Explanation, and Ibn Ya'eesh in his book, Explanation of Al-Mulooki Derivation. Dr. Abdel Illah Nebhan justified the reason why Ibn Jinni had put these laws mentioning that he did not want to leave Al-Mulooki Derivation so short so he added some laws and rules to be useful in derivation. These laws are scattered in his great book, Properties, and in their places in his book, The Unbiased. They are frequently mentioned in the books of his teacher Ibn Ali Al-Farisi. But their collection in this way in an educational, scholastic book is considered a very useful work. It is noticeable that Ibn Jinni did not give these laws certain titles but began each one with the word (law). This way was followed by Al-Thamaneeni whereas Ibn Ya'eesh gave them titles explaining their contents.

وضع ابن جني في نهاية كتابه (التصريف الملوكيّ) مجموعة من العقود والقوانين ذكر أنّه يُنتَفع بها في التصريف، وشرحها كلٌّ من الثمانيني في كتابه (شرح التصريف)، وابن يعيش في كتابه (شرح التصريف الملوكي). وقد علّل الدكتور عبد الاله نبهان سبب وضع ابن جنيّ لهذه العقود وذكر أنّه لم يشأْ أنْ يترك التصريف الملوكي بهذا الإيجاز فألحق بمادته عقودًا وقوانين مما ينتفع بها في التصريف، وأنّ هذه العقود وإنْ تناثرت في كتابه العظيم (الخصائص)، ووردت في مواضعها في كتابه المنصف، وكثُر ترددها في كتب شيخه أبي علي الفارسيّ إلّا أنّ جمعها على هذا النحو في كتاب تعليميّ صفّيّ يُعدّ عملًا ذا فائدة جليلة. والملاحظ أنّ ابن جني لم يُسَمّ هذه العقود بعنوانات، فقد ابتدأ كلًّا منها بلفظة (عقد)، وتبعه الثمانيني، على حين صدّرها ابن يعيش بعنوانات تصف محتواها} }