TY - JOUR ID - TI - Temporal and Spatial Context Effect on Creating the Rhetorical Image- the Poetry of Khalid Al-Katib as an example أثر السياق الزمني والمكاني في تكوين الصورة البيانية-شعر خالد الكاتب أنموذجا AU - Ali Kadhim Assad علي كاظم أسد AU - . Kadhim Abdullah Abdul-Nabi كاظم عبد الله عبد النبي PY - 2014 VL - 1 IS - 19 SP - 71 EP - 96 JO - Journal of Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها SN - 20724756 AB - The research has confirmed that the time and place context represents a tool for the cohesion of the text because it connects the text with its external context. There is no literary empty of this type. Cohesion, which the poet looks for, emerges from the correlation between the surrounding conditions with the elements of the creative text.The time context helps the elements of structure in depicting some of the rhetoric image features and the poet depended on them to make correlation among the poetic intention and the time incident. Therefore, the images are created within the poet's mind which he represented in special vision.Time for the poet could be expressed by two contradicted images (positive –negative). The night of meeting is a positive time which relieves the poet and the time could lengthen because of the departure of the beloved. Through that the poet tried to use the time indication to create textual relations that supported the rhetoric image. The research has revealed the indication of the place in the poetry of Al-Katib and its effect on the cohesion of the text in the rhetoric image therefore his poetry came in several types : lexicon, structural and artistic place.The research has attempted to search deeply in the rhetoric structure and to reveal the movement of place in the textual creation of the image which the poet used in the contextual correlation. So the places in his poetry came to create the image especially the image of Baghdad and other places that he was fond of.

أكد البحث أنّ السياق الزمكاني(الزمان والمكان) يمثل وسيلة من وسائل تماسك النص إذ هو يربط النص بسياقه الخارجي ، ولا يخلو أي نص أدبي منه، فمن تواشج الأحداث المحيطة مع عناصر النص الإبداعي ينشأ التماسك الذي يبحث عنه الشاعر لبث تجربته الفنية.-لقد ساعد السياق الزمني - بنوعيه الخيالي والفيزياوي- عناصر التكوين ورسم بعض ملامح الصور البيانية، واتكأ عليه الشاعر ليقيم علاقات مترابطة بين القصد الشعري والحدث الزمني، فتغلغلت في نفسه صور عبّر عنها الشاعر(خالد الكاتب)برؤية خاصة وهي عادة ما تكون قلقة يشكو فيها من غدر الزمان.-وقد يأتي الزمن عند الشاعر في صورتين متناقضتين (ايجابي≠ سلبي) فالليل الذي فيه الوصل يمثل لديه زمنا ايجابيا تهدأ فيه نفسه، وقد يطول الليل من جراء الهجر والصدود فيكون زمنا سلبيا قاسيا على الشاعر يحمل في ساعاته السهر والألم والدموع ، ومن ذلك حاول الشاعر استنطاق دلالة الزمن وصياغتها في علاقات نصية دعمت تأليف الصور البيانية.-وكشف البحث عن دلالة المكان في شعر خالد الكاتب وأثرها في إحداث التماسك النصي في الصورة البيانية فجاء في شعره بأشكال منها: (المكان المعجمي، والتركيبي، والفني..).وحرص البحث على الغوص في أعماق التركيب البياني والكشف عن حركة المكان في التكوين النصي للصورة والكيفية التي استعملها خالد الكاتب في الربط السياقي ، وقد جاءت الأمكنة في شعره مسبوغة بتلوينات ذاته مكونة في ذلك علائق نفسية أسهمت في تأليف الصورة لاسيما(بغداد) مكان حبيبته.. وغيرها من الأمكنة التي تعلّق بها إحساسه. ER -