@Article{, title={Pragma-Discoursal Study of Turn-Taking in Arabic Conversations with Special Reference to the Glorious Quran دراسه تداوليه خطابيه لاسلوب الحوار في المحادثه العربيه بالاشاره للقران الكريم}, author={Mohammad Abdul-Qadir Ajaaj محمد عبد القادر عجاج}, journal={Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية}, volume={38}, number={65}, pages={1-18}, year={2014}, abstract={This paper focuses on the strategies of turn-taking in Arabic with reference to the Quranic Sura of Maryam . Generally, any conversation should be skillfully modeled by observing the patterns of opening and closing an exchange. A speaker who has poor management of turn-taking rules will lead to incoherent communication. If he doesn’t contribute to a conversation rightfully, the conversation may end abruptly. The study investigates the proper exchanges by pointing out who, when and how a speaker may hold the floor. The Glorious Quran adopts a strategy of starting a conversation with an opening sentence, developing exchanges between partners (two or three exchangers) and ending with a closing sentence. It has a unique technique of selecting three or more partners who exchange a turn interchangeably. Also, it manipulates all grammatical, lexical and rhetorical features in order to maintain the intended unity of conversation. Commentators of the Glorious Quran may resort to these techniques in giving their judgments. The study is to answer the following questions; what are the possible patterns of turn-taking in the Glorious Quran? Are there any unique linguistic features of the Glorious Quran in this respect? It is hypothesized that the Glorious Quran, looking for eloquence, tends to adopt a procedure of involving three or more partners, which rarely exists in everyday speech. The study assumes a number of factors which may affect turn-taking in the Quranic conversation such as age, sex, psychology and the social rank of interlocutors.

تركز الدراسة الحالية حول ستراتيجيات الحوار في اللغة العربية بالاشارة الى بعض الايات القرانية في سورة مريم . لابد من ترتيب المحادثة من خلال معرفة بداية ونهاية الحديث. اي متحدث لايجيد اداراة الحديث سوف يودي الى غياب التناسق ما يجعل المحادثة سيئه و متقطعه. توضح الدراسه الاساليب الصحيحة في المحادثة من خلال معرفة من هو؟ و متى ؟ وكيف يقوم المتحدث بدوره ؟ يحتوي القران الكريم اساليب صحيحة في هذا المجال مثل بدء المحادثة بجملة افتتاحية ومن ثم ديمومة الخطاب وبالتالي نهايته بجملة ختامية. ان الانتقال بين متحدث واخر يتطلب اعطاء بعض الاشارات النحوية و الدلالية و الصوتية. فاسلوب القران الكريم فريد من نوعه كونه يختار ثلاثة او اكثر من المتحدثين في ان واحد. كما انه يستخدم كل المميزات النحوية والدلالية والصوتية من اجل ديمومة المحادثة وبالتالي قد يلجا اليها المفسرون للنصوص القرانية. تقدم الدراسه تساؤلات عدة منها : ما الصيغ المقبولة لتبادل الحديث في القران الكريم ؟ هل توجد هناك مميزات لغوية خاصة بالقران الكريم؟ تفترض الدراسة ان القران الكريم يستخدم اسلوب الخطاب الجماعي بصفته اسلوبا بلاغيا وهذا غير موجود في الحديث المتداول. كما تفترض الدراسة مجموعة عوامل توثر في اخذ الدور في القران الكريم منها العمر وجنس المتحدث ونفسيته والحاله الاجتماعيه.} }