@Article{, title={ابعاد الفكر البرجماتي في فن الباوهاوس}, author={إيناس مهدي إبراهيم الصفار}, journal={Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل}, volume={22}, number={5}, pages={1010-1048}, year={2014}, abstract={Address the current research study (the dimensions of pragmatic thought in the art of Bauhaus),which included four research chapters, the first chapter included a presentation of the research problem and the specific question follows: What are the dimensions of pragmatic thought in the art of Bauhaus ? And demonstrated objective of this research in the known dimensions of thought pragmatic in the art of Bauhaus , The limits of research has been limited to the study of the dimensions of thought pragmatic in the art of Bauhaus (drawing , sculpture , carpentry , textile , metals ) for the period (1919-1933) in Europe and America through the study and analysis of models pictorial works of art available . In the second chapter , such as the theoretical framework which contained two sections included First research and educational philosophical views of the pragmatic , which in turn split on two axes ensures the first axis (the pragmatic philosophical opinions).The second axis (dimensional educational pragmatic according to the theory of John Dewey) The second topic covered a (Bauhaus school of thought and artistic style)While singled Chapter III action research, as it was determined the research community , and selection of the research sample which amounted to (7) works of art . Finally, the fourth quarter included the results conclusions, recommendations and proposals Among the findings by the researcher are:1-Change:John Dewey said through his theory of educational change in the educational concepts and artistic .2-Motivation:the social environment constitute emotional readiness for behavior with the artist .3-Integrating diodes holistic knowledge : he refused Dewey separation between diodes and tried to reconcile them .4-activate the self through self-expression Dewey confirmed the effectiveness of the individual human self .5-blasting classical constants : the rejection of Dewey formats inspiration and intuition , ancient and modern .6-way of the project: a purposeful activity that occurs in a social environment is the contribution in education.7-accretion of knowledge , Dewey dropped the creativity of the artist active during the counting humanly moving interactive .8-play ( play Palmtejel and performance ), which is a positive activity , as was the play during the industrial action .

تناول البحث الحالي دراسة (ابعاد الفكر البرجماتي في فن الباوهاوس)،وقد تضمن البحث اربعة فصول،تضمن الفصل الاول عرض المشكلة البحث والمحددة بالسؤال الاتي:ماهي ابعاد الفكر البرجماتي في فن الباوهاوس ؟وتجلى هدف البحث في تعرف ابعاد الفكر البرجماتي في فن الباوهاوس،اما حدود البحث فقد اقتصرت على دراسة ابعاد الفكر البرجماتي في فن الباوهاوس(رسم،نحت،نجارة،نسيج،معادن) للفترة (1919-1933) في اوربا وامريكا عن طريق دراسة وتحليل نماذج مصورة للأعمال الفنية المتوفرة.فيما مثلالفصل الثاني الاطار النظري،والذي احتوى على مبحثين تضمنالمبحث الاولالاراء الفلسفية والتربوية للبرجماتية والذي انشق بدوره على محورين تضمن المحور الاول (الاراء الفلسفية للبرجماتية).والمحور الثاني (الابعاد التربوية للبرجماتية وفق نظرية جون ديوي) اما المبحث الثاني فشمل (مدرسة الباوهاوس بين الفكر والاسلوب الفني) .بينما اختص الفصل الثالث،اجراءات البحث،اذ تم فيه تحديد مجتمع البحث،واختيار عينة البحث والتي بلغت (7) اعمال فنية.واخيرا شمل الفصل الرابع نتائج البحث والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات ومن جملة النتائج التي توصلت اليها الباحثة هي:1- التغير:اكد جون ديوي من خلال نظريته التربوية على التغير في المفاهيم التربوية والفنية.2- الدافعية:ان البيئة الاجتماعية تشكل الاستعداد الانفعالي للسلوك لدى الفنان.3- دمج الثنائيات شمولية المعرفة:فقد رفض ديوي الفصل بين الثنائيات وحاول التوفيق بينهما .4- تفعيل الذات عن طريق التعبير عن الذات اكد ديوي على فعالية الذات الانسانية الفردية .5- نسف الثوابت الكلاسيكية:رفض ديوي صيغ الالهام والحدس القديمة والحديثة .6-الخبرة والتجريب (طريقة المشروع):يمثل النشاط الهادف الذي يحدث في بيئة اجتماعية 7- التنامي المعرفي، اسقط ديوي الابداع من خلال عد الفنان نشاطا انسانيا متحركا متفاعلا .8- اللعب (اللعب بالمتخيل وبالاداء) وهو يعد نشاط وايجابي اذ كان اللعب اثناء العمل الصناعي.9-التحول في المنهج (التجنيس) :تحول الفنون الشعبية بقالب جديد .} }