TY - JOUR ID - TI - The Textuality with the texts of Ahlul-Bait in the Contemporaneous Arabic Novel التناص مع نصوص أهل البيت () في الرواية العربية المعاصرة AU - Ali Ghati`aKhalaf علي كاطع خلف AU - QhasimNajimAbd قاسم نجم عبد PY - 2014 VL - 1 IS - 20 SP - 207 EP - 244 JO - Journal of Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها SN - 20724756 AB - Most of the religious text which are pervaded in the novels in our study are taken from the greatest prophet , Amir al – Muaminin , Al – Imam al Sejaad , al – Imam al Sadiq and Al – Imam al – Mehdi . The study failed to find conversations related to Ahl – al – Bayet in the Arabic novel .Implications of these texts were distributed among issues of halal , haram and mustahabb and the issues of education , morality , asceticism , and mysticism and so on .There are two ways in which the Arab novelists dealt with the texts are made by them or attributed . Either employed in violation of them at the level of the structure of the text or verbal semantic or employed in a manner consistent with the text at the level of significance for aesthetic purposes and semantic . The dimensions of connotations varied in the recruitment of those text including those related to the personality feature or related to the impact significance of the text of the novel , and its goals and objectives . In all those connotations , the artistic aesthetic side was present whether , the novelist made a change in the structure or not . The rest of talking carries the aesthetic and artistic of talking since the parts carries the properties of the whole .

أغلب النصوص الدينية التي زخرت بها الروايات موضوعة البحث ، مستقاة عن النبي الأعظم ، وأمير المؤمنين ، والإمام السجاد ، والإمام الصادق ، والإمام المهدي المنتظر . ولم يفلح البحث في العثور على أحاديث عن سائر أئمة أهل البيت في الرواية العربية .توزعت دلالات تلك النصوص بين مسائل الحلال والحرام ، والمستحبات ، وقضايا التربية والأخلاق ، والزهد والعرفان ، وغير ذلك .هناك توجهان تعامل بهما الروائيون العرب مع النصوص الصادرة عنهم أو المنسوبة وهما : إمّا توظيفها بشكل مخالف لها ، على مستوى البنية اللفظية للنص أو الدلالية له ، وإمّا توظيفها بشكل يتفق مع النص على مستوى البنية أو الدلالة ؛ لأغراض جمالية و دلالية .تعددت أبعاد الدلالات في توظيف تلك النصوص ، منها ما يتعلق بالشخصية الروائية ، ومنها ما يتعلق بدلالات الأثر الروائي نفسه وغاياته وأهدافه ، وفي كل تلك الدلالات كان البعد الفني الجمالي التزيني حاضرا ، سواء أأحدث الروائي تغييرا في بنية الحديث أم لم يحدث ؟ ، فالمتبقي من الحديث يحمل سمات الحديث الجمالية والفنية ؛ ذلك لأن الجزء يحمل في كثير من الأحيان خصائص الكل . ER -