TY - JOUR ID - TI - The Question Of Culture And Intellectual (A Philosophical Reading ) سؤال الثقافة والمثقف ( قراءة فلسفية) AU - Abdullah Abdul Hadi Almirhej عبدالله عبدالهادي المرهج PY - 2014 VL - 38 IS - 66 SP - 1 EP - 34 JO - Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية SN - 02581086 27079312 AB - The concepts of “ culture ” and “ intellectual ” witnessed a lot of differences and disparities in opinions . The research deals with them through displaying the theses of philosophers and thinkers in this matter . They agreed on plurality and variety in the meaning of culture , for it has characteristics of generality and comprehensiveness , then there is no one certain definition of it agreed by all thinkers . Scarcely could the researcher attain the truth and essence of culture . The concepts of culture and intellectual can be considered as freed from static restrictions and formations , and related organically with the concept of modernization in the world . Then their significations changes according to developments over time. The research works on the answer to the questions “ What is the meaning of culture? ” and “ Who is an intellectual ? ” , and it deals with their active roles in the lives of people and society which were focus of intellectual debates and dispute in the twentieth century . The answers comes through searching the meaning and roots of culture philosophically and anthropologically , historicity of this term , relation between culture and civilization , the concept of intellectual and his classifications , the mechanisms and means that must be adopted by the intellectual in his epistemic discourse in western and Arabic philosophical thoughts , the relation between the self and the other through dialogue and openness to other cultures and reciprocity of influence and affection in the fields of arts , literatures and sciences , and communication with developing cultures “ acculturation ” In the conclusion , we study presence of the Arabic intellectual in his society , influencing or influenced , adopting some of Edward Said’s theses in this matter . We also adopt the concept of “ independent intellectual ” or “ outsider ” , and the characteristics that he should have such as criticism , dialogue , difference and non-coincidence.

تمثل الثقافة في عصر ما بعد الحداثة عامل مهم في بناء وتطور الواقع بكل اشكاله وصوره، الاجتماعي والسياسي...الخ، ويعد موضوع الثقافة من الموضوعات الاشكالية التي تثير اليوم الفلاسفة والمفكرين على اختلاف انتمائتهم، ويتجلى ذلك في كتابات معظم فلاسفة هذه المرحلة مثل سارتر وغرامشي وفوكو وبورديو ... وفي داخل الوسط الفكري العربي عند مالك بن نبي، ومحمد عابد الجابري، وادوارد سعيد....وآخرين في الاتجاهين الغربي والعربي اثاروا سؤال الثقافة والمثقف، وكانت الاجابات متعددة ومختلفة وكلاً حسب ميوله واتجاهاته، وعلى الرغم من التداخل مابين الفلسفة والانثربولوجيا حول تحديد معنى الثقافة والمثقف، الا آن الاجابات الفلسفية كانت اكثر حضورا في الخطاب الثقافي، وهذا ما حاول البحث معالجته وتوضيحه. لم يقتصر البحث على معنى الثقافة بل تجاوزها الى المثقف وتناول دوره الفاعل في حياة الناس والمجتمع، وتكمن فاعليته في انتاج الأفكار وصناعة المعرفة وعمله الاساس يتمثل في خلق واقع ونظام فكري جديد إما بأنتاج افكار جديدة أو بتغيير نماذج التفكير السائدة او بأبتكار ممارسات فكرية جديدة او باعادة تركيب الافكار القديمة بطرق ووسائل معاصرة اي تماثل الواقع المعاش بمعنى يجب ان يكون المثقف عضوياً كما يسميه غرامشي بحيث يكون جزءً من الواقع وليس متعالياً عليه. وعلى المثقف مناقشة افكار تمس الواقع وعلى علاقة مباشرة بالذات او بالإنسان، ثم عليه أن يتجة وجهة عملية بمعنى البحث في السبل والوسائل التي تساعد المجتمع على النهوض ومواجهة التحديات والمصاعب و عليه ان يسمو فوق كل الافكار التي تحمل طابعا ايديولوجيا او عقائديا لان المثقف هو (اللامنتمي) في هذا العالم. إن المثقف يمثل روح العصر الذي يعيشه ، ويقاس تقدم ورقي المجتمعات بنتاج مفكريها ومثقفيها ، على الرغم من اختلاف الروئ ووجهات النظر فيما بينهم. وانقسم البحث الى مبحثين اساسيين، تناولنا في الاول معنى الثقافة وجذورها، فلسفياً وانثربولوجياً، وتاريخية ظهور هذا المصطلح، والعلاقة بين الثقافة والحضارة. وفي المبحث الثاني مفهوم المثقف وتصنيفاته في الفكر الفلسفي الغربي والعربي، والاليات والادوات التي يجب ان يتبناها المثقف في خطابه المعرفي، وفي الخاتمة عالجنا مدى حضور المثقف العربي في مجتمعه مؤثراً او متأثراً، متبنين في ذلك بعض طروحات ادوارد سعيد في هذا الموضوع، كما تبنينا مفهوم المثقف المستقل او اللامنتمي والسمات التي يجب ان يتمتع بها معتمدين في ذلك كله على اراء وطروحات الفلاسفة والمفكرين الاساسية. ER -