TY - JOUR ID - TI - ((Drama Employment and aesthetic conscious sensory)) Film education ((التوظيف الدرامي والجمالي للمدرك الحسي)) في الفيلم السينمائي AU - Iman Hamadi Abdul Amir faith إيمان حمادي عبد الأمير PY - 2014 VL - 38 IS - 66 SP - 1 EP - 20 JO - Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية SN - 02581086 27079312 AB - Fixed axioms that every work of art has two dimensions first dimension is no apparent ( perceived dal) .As II relates Palmkhva or ( perceived sensory) .And both of these dimensions Atzafaran in the assurance purposes and artwork represents the technical and content variations unit made up of different parts , regular and cohesive unit .In addition to being a complex system of elements and regulated by the maker of parts within a given installation work for the purpose of delivering mental concepts refer the recipient to composition sensory Madrkath .The researcher divide the current study into four chapters , as follows:Chapter One: the methodological framework for research and included ( research problem ), which limited the following question : ( What are the qualities by which the formation or the perceived embodiment of sensuous and how they are employed in the process of construction and aesthetic drama in the film ) . The chapter is also included on the importance of research also included on the objectives of the research , namely: -1- detection mechanism recruit and activate sensory perceived in the film.2- disclosure of the drama and aesthetic dimensions to the functioning of sensory perceived in the film.The second chapter included : ( theoretical framework and previous studies) .Contained theoretical framework the :The first topic : the ( sensuous perceived , the term and concept)The second topic: ( drama Employment and sensory aesthetic aware in the film) .Chapter III : (actions ) and identified the researcher (research methodology, the research community , research tool , and then chose one sample for analysis was the film " Babel " ). The fourth quarter results , conclusions , recommendations, proposals , and the list of sources .

إن من البديهيات الثابتة كل عمل فني يحتوي على بعدين البعد الاول هو الظاهر أي (المدرك الدال) . أما الثاني فيتعلق بالمخفي أو (المدرك الحسي) وإن كلاً من هذين البعدين يتظافران في توكيد مقاصد العمل الفني وتمثل الصورة الفنية وحدة التنويعات للمضمون المتكون من أجزاء مختلفة ومنتظمة في وحدة متماسكة .بالإضافة إلى كونها نظام معقد من العناصر والأجزاء ينظمها صانع العمل ضمن تركيب معين لغرض إيصال مفاهيم ذهنية تحيل المتلقي لتكوين مدركاته الحسية.قامت الباحثة بتقسيم الدراسة الحالية إلى أربعة فصول على النحو التالي الفصل الأول: (الإطار المنهجي) للبحث وشمل (مشكلة البحث) والتي انحصرت بالسؤال التالي (ما هي الكيفيات التي يتم من خلالها تشكيل أو تجسيد المدرك الحسي وكيف يتم توظيفه ضمن عملية البناء الدرامي والجمالي في الفيلم السينمائي). وتضمن الفصل أيضاً على أهمية البحث كما اشتمل على أهداف البحث وهي: 1-الكشف عن آلية توظيف المدرك الحسي وتفعيله في الفيلم.2-الكشف عن الأبعاد الدرامية والجمالية لاشتغال المدرك الحسي في الفيلم أما الفصل الثاني فقد اشتمل على (الإطار النظري والدراسات السابقة) احتوى الإطار النظري مبحثان .المبحث الأول: (المدرك الحسي، المصطلح والمفهوم).المبحث الثاني (التوظيف الدرامي والجمالي للمدرك الحسي في الفيلم) .الفصل الثالث: (إجراءات البحث) وحددت الباحثة فيه منهجية البحث، مجتمع البحث، أداة البحث، ثم اختارت عينه واحدة للتحليل تمثلت بفيلم (بابل) .وجاء الفصل الرابع بالنتائج والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات ثم قائمة المصادر. ER -