TY - JOUR ID - TI - Imam Ali ibn Abi Talib ( peace be upon him ) Inserter for about the first Arab الإمام علي بن أبي طالب (عليه السلام ) الواضع الأول للنحو العربي AU - A .M .D .Wafa Abbas Fayyad أ.م.د. وفاء عبّاس فيّاض PY - 2014 VL - 12 IS - 5 SP - 152 EP - 172 JO - Al-Bahith Journal مجلة الباحث SN - 22223002 2790220X AB - There is no doubt that the length of time experienced by Imam Ali bin Abi Talib ( peace be upon him ) was ready to lay the foundations or building blocks toward first . In light of the emergence of a natural to put some of what the tongues long Sliqtha some ( melody ), which heralds of which appeared due to several factors suggested novels to his chest in the first of Islam . Although most of the stories says that Imam Ali ibn Abi Talib (d.40 AH) is inserter first toward the Arab , and even telecom novels remember that his disciple Abba Aswad Alduali (d. 69 AH ) is an inserter for this flag appended to the novel by saying ( (but under the guidance or signal of Imam Ali ( peace be upon him ) ) ; However, we find it denied this opinion and tried ratio setting as late all the time Imam Ali ( peace be upon him ) . therefore take care of our monitoring most of the novels that have been said in this topic according to their sequence historically beholding them on two axes : the first axis al-irhasat first to consider grammar ; goal of the paper without which Imam Ali ( peace be upon him ) and gave her father black. axis: treatment grammatical to some existing problems in that era and represented by dots Koran (b points to express) carried out by the Abu al-Aswad . presents research to varying attitudes among supporters of the primacy of Imam Ali and his creativity and attitude as opposed to the evidence and all of the teams .

لاشك أن المدة الزمنية التي عاشها الإمام علي بن أبي طالب(عليه السلام) كانت مهيأة لوضع الأسس أو اللبنات الأولى للنحو. في ظل نشأة طبيعية لوضع ما يقوّم بعض الألسنة التي طال سليقتها بعض(اللحن) الذي ظهرت بوادره بفعل عوامل متعددة ألمحت الروايات إلى وجوده في الصدر الأول من الإسلام. على الرغم من أنّ أغلب الروايات تقول أن الإمام علي بن أبي طالب (عليه السلام ت40هـ) هو الواضع الأول لعلم النحو, وحتى تلكم الروايات التي تذكر أن أبا الأسود الدؤلي(ت69هـ) هو الواضع لهذا العلم تذيل الرواية بالقول( ولكن بتوجيه أو بإشارة من الإمام علي(عليه السلام)؛ إلا أننا نجد من أنكر هذه الرأي وحاول نسبة وضع النحو إلى وقت متأخر عن زمن الإمام عليّ (عليه السلام). وعليه يتكفل بحثنا برصد معظم الروايات التي قيلت في هذا الموضوع على وفق تسلسلها تاريخيًا ناظراً إليها على محورين: المحور الأول: الإرهاصات الأولى للنظر النحويّ؛ المتمثّل بالصحيفة التي دوّنها الإمام علي(عليه السلام) وأعطاها أبا الأسود. المحور الثاني: المعالجة النحويّة لبعض المشكلات القائمة في تلك الحقبة وتتمثل بنقط المصحف بـ (نقط الإعراب) الذي قام به أبو الأسود. ويعرض البحث إلى تفاوت المواقف بين مؤيدين لأسبقية الإمام عليّ وإبداعه النحو وموقف معارضين لذلك وأدلة كل فريق منهما، مع الوقوف على أبرز الردود لجملة من الاعتراضات التي وجهها المعارضون سواء كانوا من المستشرقين أم من الباحثين العرب والعراقيين. ER -