@Article{, title={التدليل بالعدلية في تفسير نسبة القبيح إلى الله قراءة في تفاسير الإمامية إلى نهاية القرن السابع للهجرة أنموذجًا بحث مستل من أطروحة دكتوراه}, author={أ.م.د.جنان كاظم منصور الجبوري and م.ليث قابل عبيد الوائلي}, journal={Al-Bahith Journal مجلة الباحث}, volume={12}, number={5}, pages={173-183}, year={2014}, abstract={This research basiced on the idea of proving the origin of divine justice in light of the school explanatory Imami , and how they defended this school demonstration for this asset is important from their origins Streptococcus , since amassed evidence of mental and transport of here in access to as a result of ) what God wants injustice of the slaves ( and saying ) that God does not order Balvhachae ( even become the origin of the words of the evidence to the evidence to say, any evidence of the judgment , Vamufsr Imami and through coordinated by the implicit collect a lot of arguments and a private language for Tanzeeh God for the issuance of ugly it Hashah , because it glorified absolutely good . He was baptized interpreter Imami the strategy demonstration of the meaning of the vocabulary (such mockery , deceit , deception ) in trading Arab , to convince the other as it meant the text of them, and they based it on Mslkin are: 1 - Course to build on the social context that I got when those verses . 2 - and expanding course in Arabic , is a familiar course in the ways of this language , and months transmittance ( metaphor ) and belongs to the realm of rhetoric methods .

يقوم هذا البحث على فكرة إثبات أصل العدل الإلهي في ضوء المدرسة التفسيرية الإمامية ، وكيف دافعت هذه المدرسة تدليلاً عن هذا الأصل المهم من أصولهم العقدية ، إذ حشدت الأدلة العقلية والنقلية المتمثلة هنا باللغة للوصول إلى نتيجة ﴿ وما الله يريد ظلما للعباد﴾ ، وقوله ﴿إن الله لا يأمر بالفحشاء ﴾ ، حتى أضحى هذا الأصل من قول بالدليل إلى دليل على القول ، أي دليلا على الحكم ، فالمفسر الإمامي ومن خلال نسقه المضمر جمع الكثير من الحجج وخاصة اللغوية لأجل تنزيه الله عن صدور القبيح منه حاشاه ، لأنه سبحانه خيرٌ مطلق . وقد عمد المفسر الإمامي إلى إستراتيجية تدليلية بيّن فيها معاني مفردات مثل (استهزاء، مكر، خداع) في التداول العربي، لإقناع الآخر بما يقصده النص منها، واستندوا في ذلك على مسلكين هما: 1- مسلك الاستناد إلى السياق الاجتماعي الذي نزلت فيه تلك الآيات .2- ومسلك الاتساع في العربية ، وهو مسلك مألوف في سنن هذه اللغة ،وأشهر منافذه (المجاز) وما ينتمي إلى حيّزه من أساليب البلاغة.} }