@Article{, title={الرأي الكوفي في اللامات في كتاب توضيح المقاصد والمسالك للمرادي (749ه)}, author={صلاح الدين إبراهيم خلف التميمي and أ.م.د. نجاح فاهم صابر}, journal={Al-Bahith Journal مجلة الباحث}, volume={13}, number={6}, pages={369-386}, year={2014}, abstract={language Lesson is still the focus of attention of students , and a light of walking , especially grammar lesson from it , which many people to search , and work on it , and the statement of its properties , and to clarify the objectives , and disputed it.From this it was this research is room for it ,especially with regard to the purposes of the lamas in the grammar lesson , and it Kufi , which represents the reality of linguistic usage ; making it away compared to al-Basri Grammari for interpretation , appreciation and impose ills and externalized according to the logic of mental or normative language.I chose for that book to clarify the purposes and tract of Badr al-Din al Hasan Bin Qasim Moradi( 749 AH )which ceremony views Grammariays from both teams who aconflict about the significance of these lamas and function than form reversal in the interpretation of grammar , and then determine the purposes of the structures that are subject to the authority of style and context. The lamas of tools that ran Grammarians even see them have differed in each lamas in the search , they represent an important aspect of the grammar lesson , the reader can by standing by to observe part of the nature of the dispute between the visual and Al-kufis , they may not differ in the work tool is , but may differ in origin, as is the case in L. Getting Started , and may differ in their presence , as is the case in L. consequence.Came Kufi opinion in the book to clarify objectives in five Lamas, namely (L is getting started,and ingratitude L , L negative, L consequence , L Ki) The following is studied in sequence.

الدرس اللغوي لم يزل محطَّ أنظار الدارسين ، ومنارًا للسالكين وبخاصة الدرس النحوي منه ، الذي كَثُر البحث فيه ، والعمل عليه ، وبيان خصائصه ، وتوضيح مقاصده ، ومحل الخلاف فيه.من هذا كان هذا البحث مجالًا لذلك ، لاسيما ما يخصّ مقاصد اللامات في الدرس النحوي ، ومنه الكوفي الذي يمثل واقع الاستعمال اللغوي ؛ مما جعله بعيدا ـــــ قياسًا بالنحو البصري ــــ عن التأويل والتقدير وفرض العلل وتخريجها بحسب المنطق العقلي أو المعياري للغة.واخترت لذلك كتاب توضيح المقاصد والمسالك لبدر الدين الحسن بن قاسم المرادي (749ه) الذي حفل بآراء النحويين من كلا الفريقين اللذين تنازعا حول دلالة هذه اللامات ، ووظيفتها مما شكَّل انعطــــافًا في تفسيرها النحوي ، ومن ثمَّ تحديد مقاصد التراكيب التي تخضع لسلطتها أسلوبًا وسياقًا .واللامات من الأدوات التي شغلت النحويون حتى نراهم قد اختلفوا في كل اللامات الواردة في البحث ، فهي تمثل جانبًا مهمًا من جوانب الدرس النحوي ، يستطيع القارئ من خلال الوقوف عليها أن يلاحظ جزءً من طبيعة الخلاف بين البصريين والكوفيين ، فهم قد لا يختلفون في عمل أداة ما ، بل قد يختلفون في أصلها كما هو الحال في لام الابتداء ، وقد يختلفون في وجودها كما هو الحال في لام العاقبة.وورد الرأي الكوفي في كتاب توضيح المقاصد في خمس لامات ، وهي (لام الابتداء ولام الأمر ، ولام الجحود ، ولام العاقبة ، ولام كي).} }