@Article{, title={Aesthetics of the folk drawings of al-Taff battle مشاهد الطف في الرسوم الشعبية الدينية}, author={lecturer: Ayad Tariq Ali al-Zabeidy م. م. أياد طارق علي الزبيدي}, journal={KARBALĀʾ HERITAGE Quarterly Authorized Journal Specialized in Karbalāʾ Heritage مجلة تراث كربلاء}, volume={1}, number={1}, pages={221-259}, year={2014}, abstract={The present paper tried to study al-Taff Panorama as reflected in thereligious folk drawing which takes its importance from the battle itself andits effect on the Islamic history so as to show the representations of al-Taffbattle and also to see its aesthetics.Accordingly, the paper consisted offour sections: section one dealt with the problem of the research and itsaim entitled (showing the representations of al-Taff battle as reflected inthe religious folk drawings); it also dealt with the importance and limitationof the paper together with specifying the terms used and also theprocedural definitions. The problem of the research showed the functionof the folk drawings and paintings and also the ways of expressing thebattle and then raising the question: what are the aesthetic bases of thefolk drawings and paintings of al-Taff battle?Section two represented by the theoretical side consisted of twosubsections; The first one was an aesthetic approaching of the religiousfolk arts while the second subsection dealt with Imam Husain (peace andblessing be upon him) and the doctrinal situation of al-Taff battle which

سعى البحث الحالي إلى دراسة تمثلات الطف في الرسوم الشعبية الدينية،والتي تكتسب أهميتها من أهمية الواقعة وأثرها في التأريخ الإسلامي، من أجلالكشف عن تمثلات الطف وتعرف جمالياتها؛ وعلى هذا الأساس تكون البحثمن أربعة فصول: شمل الأول مشكلة البحث وهدفه الموسوم )الكشف عنتمثلات الطف في الرسوم الشعبية الدينية( وأهميته وحدوده وتحديد مصطلحاتهوالتعريفات الإجرائية.اذ استعرضت مشكلة البحث وظائف الرسوم الشعبيةوآليات التعبير عن الواقعة، ومن ثم طرحت: ما هي الأسس الجمالية للرسومالشعبية لواقعة ألطف؟بينما احتوى الفصل الثاني المتمثل بالاطار النظري على مبحثين، تضمنالأول منها مقاربة جمالية للفنون الشعبية الدينية.. بينما عني المبحث الثاني بالإمامالحسين (عليه السلام) والموقف العقائدي لواقعة الطف الذي اهتم بالمرجعيات الفكريةلواقعة الطف وانعكاسها في الفكر الإنساني. وصولاً إلى الفصل الثالث الذيتضمن إجراءاته، اذ تم تحليل خمسة نماذج من الرسومات الشعبية، في حين نجدأن الفصل الرابع قد احتوى على عرض النتائج وبعض التوصيات والمقترحات.} }