@Article{, title={Husain's Oration in Al-Taff Battle: Semantic Unity and Dimensions Variety الخطاب الحسيني في واقعة الطف وحدة الدلالة وتنوّع الأبعاد}, author={Prof. Dr. Abdul. Baqy Al-Khazrajy أ. د. عبدالباقي الخزرجي}, journal={KARBALĀʾ HERITAGE Quarterly Authorized Journal Specialized in Karbalāʾ Heritage مجلة تراث كربلاء}, volume={1}, number={2}, pages={181-200}, year={2014}, abstract={No doubt, oration is important to study as it deals with speech + itspurpose and its handling out so as to help other understand and also toexpress speaker' thoughts and intentions. The human said of the Quranicoration is noticed through the way recipients think of such an oration.Its dimensions are too varied but still keeping one intention. The waysthe Quranic oration is expressed are also various and they do not usuallyfollow one style. And through the intellectual and cultural bridges in theHoly Quran, Ahlul-Bait (peace and blessings be upon them) have learntmuch that their speeches and orations have been of the same light source.Their meanings are varied but with one intention. This study is based onthe place where Husainees' orations have been narrated together withthe time and events in al-Taff battle and also how such orations are variedand different in dimensions but still keeping one intention and meaningwhich stems from Revelation and Holy Quran.The research has proved that the Husainees' oration is part of theMuhammadan's oration which substantiates the Quranic oration as A

لا شك في أهمية الخطاب ودراسته كونه يدور حول الكلام وتوجيههومراجعته لتحقيق قصد الإفهام ونقل الأفكار، وان البعد الإنساني للخطابالقرآني يترشح من خلال تتبع تصورات المتلقين للخطاب.حيث تنوعت أبعاده مع الحفاظ على مقصدية واحدة، إذا تعددت وجوهالخطاب في القرآن ولم تأت على سياق واحد وعبر جسور التواصل الفكريوالثقافي في القرآن الكريم نهل أهل البيت (عليهم السلام) من معينه الذي لا ينضب فجاءتأحاديثهم وخطبهم من نفس السراج.ولذا تنوعت دلالاتها مع بقاء وحدة المقصدية فيها....فكرة الدراسة هذه تأسست من خلال المكان الذي تحركت فيه الخطاباتالحسينية مقترنة بالزمان والأحداث في واقعة الطف.وكيف أن تلك الخطابات تنوعت واختلفت في الأبعاد وتوحدت في الدلالةوالتي انبثقت من الوحي والقرآن.واثبت البحث أن الخطاب الحسيني هو جزء من الخطاب المحمدي الذي يجسدالخطاب القرآني في قوله تعالى: )وما ينطق عن الهوى إن هو إلا وحي يوحى(.في أهدافه وتحركاته واخذ البحث منهجا قائما على بؤرة إشعاع رئيسة وهيالمصدر )الإمام الحسين(عليه السلام) وتنوع خطابه على نحو محاور خمسة.} }