TY - JOUR ID - TI - Quranic intertextuality in Mohammed Mahdi Al Gvahry's Poems التناص القرآني في أشعار محمد مهدي الجواهري AU - Hameed Sabahi حمید صباحی AU - Ali Saydani علی صیادانی AU - Rasul Bazyar رسول بازیار PY - 2014 VL - IS - 14 SP - 134 EP - 143 JO - Journal of Al_Anbar University for Language and Literature مجلة جامعة الانبار للغات والاداب SN - 20736614 AB - Intertextuality is a term first introduced by French semiotician Julia Kristeva in the late sixties. In essays such as "Word, Dialogue, and Novel," Kristeva broke with traditional notions of the author's "influences" and the text's "sources. Al Gvahry period coincided with internal conflicts and Colonial struggles،As a poet he could not Unresponsive himself into the social problems of his country،Because he gives to this poeme Qur'anic concept . Intertextuality Technique in his poems include the following types: direct Intertextuality ,، indirect Intertextuality ,consciousI ntertextuality, and the subconsciou Intertextuality.The research aims to Examines the intertextuality Technique its meaning and its forms to detect the Technique of overlapping texts ، at the end of the article Th e researcher Defines the intertextuality effect in thealgvahery pomes.

التناص عبارة عن" حدوث علاقة تفاعلية بين نص سابق و نص حاضر لإنتاج نص لاحق" فالنص لابد له بصورة أو أخري من أن يتفاعل مع غيره من النصوص الأخري. ظهر مصطلح التناص من الناقد "باختين" و طوّرته "كريستيفا" حتي صارت كمصطلح نقدي و أثارت أصداء كثيرة بين النقاد. إن الجواهري عاش عصر الظلم الاستعماري و النزاع الداخلي و هو كشاعر ملتزم بالمسؤولية الاجتماعية والسياسية لايستطيع أن يكون بمعزلٍ عن المشاكل الرئيسية التي يواجهها مجتمعه فهو يحاول أن يوقظ الناس و يؤثر في شعورهم فلذلك يتّجه نحو القرآن فاصبغ شعره صبغة قرآنية بالتناص المباشر و غير المباشر و الواعي و اللاشعوري فوظّفه في الاشكال المختلفة. يهدف هذا البحث الي معالجة ظاهرة التناص و دلالتها و اشكالها و الكشف عن ظاهرة تداخل النصوص و تفاعلها و من ثمة تأثر شعر الجواهري من المواضیع القرآنیّة. ER -