TY - JOUR ID - TI - Rhetorical stages of evolution and grammar in Arabic Rhetoric (Hassan disposed model) Selected Verses from the Koran مراحل التطور البلاغي والنحوي في البلاغة العربية (حسن التخلص أنموذجا) آيات مختارة من القرآن الكريم AU - Alaa Ahmed Hassan آلاء احمد حسن PY - 2015 VL - 2 IS - 31 SP - 135 EP - 163 JO - The islamic college university journal مجلة الكلية الاسلامية الجامعة SN - 19976208 26644355 AB - Praise be to Allah, prayer and peace be upon the Prophet Muhammad Ashraf senders (Peace be upon him) and his family and companions granite blessed , and after:I alone on the Koran his style miraculous and organized by the magnificent display themes different, and reflected confirm Highness statement and the height of his eloquence follow through secrets rhetorical massing between the folds of Al -precious stones, and perhaps the highest purposes of systems Quranic It is based on the religious purpose pure, which exhibits right and rooted in self- the spiritual pillar of the entity, and that was the most prominent characteristics that are unique to the Quranic method which pours into molds miracles and surrounded by a fence of the court bizarre compositions and methods rhetorical high.And longer term good to get rid of the terminology rhetorical very magnificence and creativity, so I thought I study this term, has necessitated the research plan definition ( rid ) in language and in terminology and the relationship between them , and the multiplicity named, Vtaatbat Hassan rid rhetorical and grammatically when scientists past and present, terminology , and then explained the difference between the good and get rid of some rhetorical terms that overlap in concept with him set out the difference between them in the language and terminology , in particular the terms ( digression - laconic ) and the views of the Albulageyen.Then showed types (Hassan disposal ) in the Koran and is good at getting rid of partialVerse , and good to get rid of more than a verse or a verse and sealed boot eloquently Hassan disposal then the most important conditions that permitted them.Then concluded the most important research findings are reconciled to God.

لقد خلصت مسيرة البحث إلى جملة نتائج نوجزها فيما يأتي:- لا توجد دراسة تجمع كل ما يخص هذا الموضوع ولهذا قام البحث بدراسة آراء النقاد والبلاغيين لمصطلح (حسن التخلص) وبيان آرائهم والإشارات التي ذكرت عند القدامى منهم التي أصبحت الأساس في تكوين هذا النوع من الانتقال وهو حسن التخلص، فخلصنا إلى وضع تعريف يغطي المصطلح بعد الاطلاع على كلام المفسرين وطرق تفسيرهم لآيات الانتقالات الخاصة بـ (حسن التخلص).- فكرة التخلص ترسخت في أول ظهورها فنا بديعيا في القصيدة العربية، بصيغتي (دع ذا) (وعد عما ترى) ومرادفاتهما لكنهما لم يكونا استثناء في الشعر العربي القديم الذي كان يوظف صيغا كثيرة وفي مواضع مختلفة من القصيدة، فتدرجت هذه الفكرة حتى وصلت إلى النثر العربي، ليوثق المصطلح ظهوره في القران الكريم من خلال تحديد أطره - (المتخلص منه حسن التخلص المتخلص إليه).- تباينت رؤية البلاغيين في تحديد مصطلح حسن التخلص قربا وبعدا، فقد أدرجه بعضهم مع مفهوم الاستطراد، وربطه بعضهم الآخر بمصطلح الاقتضاب، لكون التخلص يتحقق بتنقلات، فالتشابه بين هذه المصطلحات يتضمن طريقة الانتقال وظهور العلاقة وانعدامها، والاختلافات الحاصلة في البنية المباشرة والبنية العميقة، فشمل الانتقال الشكل والمضمون، أما الشكل فهي الاختلاف في طريقة الانتقال، أما المضمون فنلحظ فاعلية العلاقة التي تربط حسن التخلص بما سبقه وما لحقه من سياقات مختلفة في حين تكون العلاقة غير ملحوظة في الاستطراد والاقتضاب.- حاول البحث إظهار الدافع الحقيقي لرصد حركة التخلص من خلال إيثار معاني ثانية، فتظهر هذه المعاني عن طريق تحليل الآيات القرآنية بالنظر في تراكيبها الداخلية ووحداتها المختلفة للتمكن من معرفة العلاقات التي تربط بين هذه الوحدات، لتتكون لدينا في النهاية الوحدة الكاملة وهذه الوحدة تحيلنا بدورها إلى الآليات الداخلية في النص القرآني.- حدثت تحركات حسن التخلص على صعيد البنى العميقة ومن هذه التحركات خلصنا إلى وجهة حسن التخلص في القران إذ توزع بين سياقات موضوعية متعددة. ER -