Fulltext

The Philosophy of Organizational Forgetting In Frame of Learning and Organizational knowledge

فلسفة النسيان التنظيمي في إطار التعلم والمعرفة التنظيمية

ابراهيم خليل ابراهيم

journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية
ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2015 Volume: 21 Issue: 83 Pages: 197-227
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

current research aims to build an intellectual framework for concept of organizational forgetting, which is considered one of the most important topics in contemporary management thought, which is gain the consideration of most scholars and researchers in field of organizational behavior, which is to be a loss of intentional or unintentional knowledge of any organizational level. It turned out that just as organizations should learn and acquire knowledge, they must also forget, especially knowledge obsolete and worn out. And represented the research problem in the absence of Arab research dealing with organizational forgetting, and highlights the supporting infrastructure core, and show a close relationship with organizational learning and knowledge, and thus contributing to the embodiment of its contents in our organizations Arabic, which is the latest gap caused the omission of one of the vital topics in the field of organization theory and organizational behavior. And then rising of necessity to exploring the hidden aspects of the topic, to The review search method adopted in the methodology through the analysis of the relevant literature through three chapters, the research found a set of conclusions and recommendations that can help the Arab Director in the adoption of this concept and considered it as business philosophy in managing of his organization

تمثل هدف البحث الحالي في بناء إطار فكري لمفهوم النسيان التنظيمي الذي يعد أحد أهم الموضوعات في الفكر الإداري المعاصر، الذي حظي باهتمام الكثير من الباحثين والعلماء في مجال السلوك التنظيمي ، بوصفه فقدان مقصود أو غير مقصود للمعرفة التنظيمية في أي مستوى. واتضح انه مثلما ينبغي على المنظمات ان تتعلم وتكتسب معرفة، فإن عليها ان تنسى أيضاً، لاسيما المعرفة المتقادمة والبالية. وتمثلت مشكلة البحث في غياب البحوث العربية التي تتناول موضوع النسيان التنظيمي، وتسلط الضوء على مرتكزاته الأساسية، وبيان علاقته الوطيدة بالتعلم التنظيمي والمعرفة التنظيمية، وبما يسهم في تجسيد مضامينه في منظماتنا العربية، الأمر الذي أحدث فجوة تسببت في إغفال واحد من الموضوعات الحيوية في مجال نظرية المنظمة والسلوك التنظيمي. ومن ثم فقد أفرز ضرورة خوض غمار هذا الموضوع وكشف مكنوناته لتكون بداية متواضعة في هذا الشأن. واعتمد البحث الأسلوب المكتبي في منهجيته عبر تحليل الأدبيات ذات الصلة، وتم ذلك عبر ثلاثة فصول تناول الاول منها منهجية البحث، من خلال عرض مشكة البحث واهميته وأهدافه، فضلاً عن الاسلوب المعتمد فيه وهيكليته ، فيما اشتمل المبحث الثاني على الاطار الفلسفي لموضوع النسيان التنظيمي من خلال عرض المفهوم ومناقشة وتحليل المنظورات والنظريات والانواع، ثم عرض وتحليل علاقة النسيان بالذاكرة، وعلاقته بالتعلم والمعرفة، ومن ثم عرض اهم ايجابيات النسيان وسلبياته. وتوصل البحث من خلال المبحث الثالث الى مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات التي يمكن ان تساعد المدير العربي في تبني هذا المفهوم وعدّه فلسفة عمل في قيادة منظمته.

Keywords

organizational forgetting --- Organizational Memory --- organizational learning --- organizational knowledge. --- النسيان التنظيمي، الذاكرة التنظيمية، التعلم التنظيمي، المعرفة التنظيمية.